ti guarda dal Grande Inquisitor

Manfred in Parijs

Genoveva is de enige opera van Schumann waar ik me van bewust was. Maar in diezelfde periode schreef hij ook muziek voor een ander theaterwerk, Manfred, gecomponeerd in het jaar 1848. Met deze opvoering voegt de Opéra Comique weer een rariteit toe aan haar repertoire.

Foto
foto © Julien Etienne

Manfred is geen opera, maar een "Dramatisches Gedicht" op basis van het gelijknamig gedicht van Lord Byron uit 1817. Manfred is een Faustiaans karakter dat getormenteerd wordt door wroeging nadat hij zijn geliefde Astarte gedood heeft. Hij trekt zich terug in de natuur, meer bepaald de Zwitserse alpen, en gebruikt zijn krachten om geesten op te roepen in de hoop dat zij hem kunnen helpen om te vergeten.

Het is een werk dat in de lijn ligt van de gotische werken die toen in de mode waren, denk bijvoorbeeld aan Der Freischütz, Der Vampyr of zelfs Der fliegende Holländer. Schumanns werk is in de eerste plaats een toneelstuk, waarbij Manfred een acteur is. Af en toe ontwikkelt zijn tekst in een "Melodram", begeleid door het orkest. De geesten worden daarentegen wel door zangers vertolkt.

De gesproken tekst werd vertaald in het Frans, maar de gezongen delen bleven wel in het Duits. De acteur Pascal Rénéric neemt niet alleen de titelrol voor zijn rekening, maar ook alle andere mannelijke rollen. Daarbij wijzigt hij zijn stem (die trouwens versterkt wordt) zodat hij in dialoog met zichzelf kan treden en de waanzin van zijn romantische ziel nog wat verder drijft.

Regisseur Georges Lavaudant heeft een donkerzwarte enscenering gemaakt. Op een donkere scène zorgen een paar welgemikte spots voor de belichting terwijl in de achtergrond beelden opdoemen van wolken of donkere wouden. Manfred gaat af en toe op een rots staan en met de wolken achter hem kan de verwijzing naar "Der Wanderer über dem Nebelmeer" - Friedrichs schilderij stamt uit dezelfde periode als Byrons gedicht - geen toeval zijn.

Publicatie: maandag 16 december 2013 @ 17:24
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen