ti guarda dal Grande Inquisitor

I Puritani in Parijs

Het blijkt niet eenvoudig om een boeiende regie te bedenken voor een puur belcanto-werk als I Puritani. De nieuwe productie van Laurent Pelly slaagt daar ook niet, maar muzikaal is het wel een behoorlijke voorstelling.

Foto

De enscenering speelt zich af in een stalen constructie die de contouren van Elvira's huis voorstellen en waarin ze regelmatig alle trappen op en afloopt. De koorregie van Pelly beperkt zich tot het statisch neerplanten van het koor en het te laten zingen. Voor de solisten is dat niet anders, die vaak aan de rand van het podium opduiken. Bij momenten lijkt het wel een concertante voorstelling, zij het in mooie kostuums.

De Italiaanse sopraan Maria Agresta zong Elvira en is een nieuwe naam voor mij. Haar stem zit goed, projecteert mooi over haar volledig bereik en beweegt soepel door de coloraturen. Ze slaagt er wel in om de volledige waanzinscène "Qui la voce" zonder enige triller te zingen, alhoewel ze dat in "Son vergin vezzosa" wel deed.

De rol van Arturo is berucht om al zijn hoge noten. In de slotscène "Credeasi, misera" zou zelfs een hoge fa moeten zitten, alhoewel ik de indruk had dat Dmitry Korchak die horde niet nam. In het begin van de opera wordt hij meteen in het diepe gegooid met "A te, o cara" zonder dat hij zijn borst natgemaakt had... onzuivere intonatie en wobbelende frasering waren het gevolg. Nadien herpakte hij zich wel met onder andere een indrukwekkende vertolking van het duet "Vieni fra queste braccia".

Ik heb nog het meest genoten van de Riccardo van Mariusz Kwiecien. Zijn lage noten hadden wat weinig resonantie, maar voor de rest heeft zijn stem een aangename warmte en zingt hij "Bel sogno beato" met veel legato. Zijn stralende hoge noten laat hij bewonderen op het einde van "Suoni la tromba", het duet met Giorgio. Die Giorgio werd door Michele Pertusi gezongen met zijn gebruikelijk stijlgevoel. Zijn stem lijkt soms wel te verdwalen in de ruimte van de Bastille, maar dat doet geen afbreuk aan zijn belcanto-les in "Cinta di fiori".

Publicatie: zondag 15 december 2013 @ 10:52
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen