ti guarda dal Grande Inquisitor

Dialogues des Carmélites in Parijs

Olivier Py moet de laatste weken heel wat Thalys-punten verzameld hebben. Vorige week ging zijn productie van Hamlet in de Munt in première, sinds deze week speelt ook een nieuwe productie van Dialogues des Carmélites in het Théâtre des Champs-Elysées.

Foto
foto's © Vincent Pontet

Poulencs opera speelt tegen de achtergrond van de Terreur van de Franse Revolutie en leent zich dus ook voor een typische Py-productie in zwart-grijze tinten. Het decor van Pierre-André Weitz is, in vergelijking met bijvoorbeeld zijn ontwerpen voor Hamlet of Les Huguenots, minder monumentaal. Een sober scènebeeld met houten vloer en wanden, die weliswaar heen en weer schuiven, volstaat. Meer dan een kroonluchter is niet nodig om het kasteel van de familie de la Force te evoceren.

De regie van Olivier Py kenmerkt zich door de transparantie en de rust die ze uitstraalt, zonder grootse gebaren of hectische scènes, maar met veel aandacht voor details. Zelfs een klein rolletje als dat van Thierry, de kamerdienaar van de Markies, wordt niet vergeten als hij in de eerste scène al duidelijk maakt dat hij zijn meester wel mores zal leren. Het stille verzet van de karmelietessen is ook zichtbaar als ze de woorden "liberté" en "egalité", die met krijt op de muren geschreven worden, aanvullen met respectievelijk "de Dieu" en "devant Dieu". Of nog de evocatie van het Laatste Avondmaal als ze de laatste keer samenzijn.

De meest opvallende scène is de sterfscène van de Oude Priores. We krijgen een bovenaanzicht van haar ziekencel te zien, dat ook qua belichting mooi in beeld gebracht werd. Op het moment dat ze sterft vallen haar armen open en vormt ze een Christusbeeld. Kruisbeelden en kerstscènes zijn een constante in deze productie.

Foto

Ook muzikaal was het een fantastische uitvoering met een bijna volledig Franse bezetting, aangevoerd door de Blanche van Patricia Petibon. Haar stem evolueert mooi in de richting van een volle lyrische sopraan. Alleen in de hoogte begint ze aan kleur te verliezen, maar dat belet haar niet om een doorleefde Blanche met al haar angsten uit te beelden.

Sophie Koch was een ideale Mère Marie. Vooral in het tweede deel van de avond neemt ze de leiding met haar mahoniehouten mezzo. Ze is groots en vastberaden in de scène die leidt tot de stemming over het martelaardom. Op papier leek Véronique Gens perfect voor Madame Lidoine, maar er ging iets te weinig autoriteit uit van haar vertolking.

Sandrine Piau was voorzien voor Soeur Constance, maar ze is al een hele week ziek. Voor de première werd ze vervangen door Anne-Catherine Gillet, maar zij was gisteren ook ziek en we kregen Sabine Devieilhe, die momenteel Lakmé reperteert in de Opéra Comique, als een fris klinkende Constance. Rosalind Plowright zong Madame de Croissy. Ik vond haar weinig overtuigend in haar sterfscène. Maar ze moet natuurlijk opboksen tegen mijn herinnering aan Rita Gorr in deze rol.

Deze productie is een co-productie met de Munt, dus zou men kunnen verwachten dat we ze ook ooit in Brussel te zien krijgen... Hopelijk verdwijnt ze niet in de schuif met andere Parijse co-producties waar ook Carmen en La muette de Portici nog liggen te wachten.

Publicatie: zaterdag 14 december 2013 @ 9:46
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen