ti guarda dal Grande Inquisitor

Hamlet in de Munt (2/2)

Voor hun nieuwe productie van Hamlet heeft de Munt een alternatieve bezetting voorzien voor de drie hoofdrollen. Gisteren had die bezetting haar première.

FotoTerwijl ik bij de Hamlet van Stéphane Degout een beetje op mijn honger bleef zitten, bleef er na Franco Pomponi weinig honger over. Zijn Frans is weliswaar net iets minder gepolijst, maar op interpretatief vlak vond ik hem een stuk boeiender, iets extroverter ook dan de introverte interpretatie van Degout. Pomponi's stem heeft meer karakter en bestrijkt een breder expressief bereik, waardoor ik van de eerste minuut geboeid zat te luisteren.

Hetzelfde kan min of meer gezegd worden over de Ophélie. Lenneke Ruiten was helemaal niet slecht, maar op technisch vlak is Rachele Gilmore iets sterker. Ze zit ook meteen in de rol. Daar waar Ruiten de eerste twee bedrijven nog wat zwabberde in haar interpretatie zong Gilmore bijvoorbeeld een meeslepende "Adieu, dit-il, ayez foi". Voor de waanzinsscène zijn de twee sopranen aan elkaar gewaagd. Maar in de stratosfeer gaat Gilmore toch weer met de prijzen lopen. Haar hoge mi zat er knal op, daar waar het bij Ruiten toch wat meer zoeken was. Haar hoogte klinkt ook etherisch mooi.

Maar de zangeres die over de twee bezettingen heen iedereen naar huis zingt, is Sylvie Brunet. Zij heeft de dramatische mezzo en de karakteristieke Franse expressie om van Koningin Gertrude één brok emotie en passie te maken. Wie Brunet gehoord heeft, weet meteen waarom Jennifer Larmore eigenlijk een misbezetting is in deze rol. Toegegeven, Brunet klonk op het einde van het derde bedrijf na haar badscène met Hamlet lichtjes vermoeid, maar zij was wel de enige zanger die me kippenvel bezorgde.

Publicatie: vrijdag 6 december 2013 @ 17:36
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen