ti guarda dal Grande Inquisitor

Katrien Baerts in deSingel

Vorig jaar was Reinbert de Leeuw in deSingel voor een uitvoering van Das Lied von der Erde in een gereduceerde versie voor het Schönberg-ensemble. Gisteren was hij terug - deze keer met Het Collectief - voor kamerensemble-bewerkingen van werken van de tweede Weense School.

FotoSommige van die bewerkingen werden gemaakt voor het Weense "Verein für musikalische Privataufführungen", een vereniging die een transparantere blik op de toendertijd moderne muziek wou werpen. Zo kregen we bijvoorbeeld Schönbergs Kammersymphonie in een bewerking van Anton Webern te horen. Het ensemble bestaat uit een paar strijkers en blazers, aangevuld met piano en/of harmonium.

Vooral dat harmonium zorgt voor een speciaal coloriet in bijvoorbeeld Nacht, het eerste lied uit Sieben frühe Lieder in een bewerking van Reinbert de Leeuw. Ik kan begrijpen dat in een dergelijke gereduceerde versie, hij ook een iets puurdere zangstem wenste dan een mezzo of dramatische sopraan die we vaker in deze liederen horen... zelfs al wordt Alban Bergs Opus 4 meestal met piano uitgevoerd. Hoedanook, Katrien Baerts heeft een lichte sopraan die me toch niet echt kon overtuigen. Een lied als Die Nachtigall of Sommertage vraagt toch een iets expansievere stem dan wat zij kan leveren. Traumgekrönt was dan weer wel geslaagd, en werd afgerond met een subtiele messa di voce op "Nacht".

Ik kan me niet meteen herinneren dat ik ooit al de Maeterlinck-Gesänge gehoord heb. Thematisch zijn die liederen niet zo heel ver verwijderd van Pelléas et Mélisande, ahoewel Zemlinsky een Duitse vertaling van de gedichten getoonzet heeft. Deze liederen liggen beter in de stem van Katrien Baerts. Ze liet onder andere mooi piano-werk horen in bijvoorbeeld Die Mädchen mit den verbundenen Augen, al verdwijnt soms de kern uit haar mezza voce. Op interpretatief vlak is er zeker nog ruimte om te groeien.

De voorstelling werd ook opgenomen met de bedoeling om er een CD van te maken, wat vanuit repertoire-standpunt een interessante bijdrage is aan de catalogus.

Publicatie: donderdag 28 november 2013 @ 18:54
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen