ti guarda dal Grande Inquisitor

La clemenza di Tito in de Munt (2/2)

Voor de jongste productie van La clemenza di Tito heeft de Munt twee alternerende bezettingen voorzien. De eerste bezetting was quasi-perfect, de tweede bezetting moet daar niet veel voor onderdoen op de verwachte uitschieter na.

Foto

Het probleem van deze bezetting is Alex Penda. Toen Alex een aantal jaar geleden nog Alexandra heette, heeft ze al eens Vitellia gezongen in een concertante Clemenza met René Jacobs. Sindsdien is ze niet echt verbeterd. Enkel haar expressieve vertolkingen van de recitatieven zijn de moeite van het beluisteren waard. Al blijft haar interpretatie nogal eendimensionaal. Vooral in het eerste bedrijf is ze één brok haat, terwijl Véronique Gens wel verschillende emotionele lagen kan uitdrukken. Spijtig genoeg wordt ze ook verondersteld een paar aria's te zingen. Legato is vaak zoek en ze schakelt continu heen en weer tussen heterogene registers, waaronder een lelijke borststem.

Daar tegenover staat de prachtige Tito van Charles Workman. Hij moet op geen enkel vlak onderdoen voor Kurt Streit. Persoonlijk vind ik zijn stem ook aangenamer om naar te luisteren met een mooi warmte. Voor zijn slotscène "Se all'impero" heeft hij wél voldoende gewicht. Michèle Losier is ook een uitstekende Sesto. Met een mooie gave mezzo zingt ze "Parto, parto". Het is dat de eerste bezetting iemand als Anna Bonitatibus heeft, die toch net iets meer emotie uit "Deh per questo istante" kan puren, of anders zou Losier de perfecte Sesto zijn.

Publicatie: woensdag 23 oktober 2013 @ 18:07
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen