ti guarda dal Grande Inquisitor

Roderick Williams in Oxford

Mijn laatste recital in Oxford had iets van een evenement met een wereldcreatie van een nieuwe liedcyclus die Robert Saxton in opdracht van het Lieder Festival componeerde. Time and the Seasons is een cyclus voor bariton en piano. De bariton was Roderick Williams, de pianist was Andrew West.

FotoHet is een relatief korte cyclus die ongeveer een kwartier duurt en uit zeven delen bestaat, waarvan het middendeel - Summer Seascape - een interlude voor piano is. Zoals de titel aangeeft, doorloopt het werk de seizoenen, beginnend en eindigend in de winter. De teksten zijn ook van de hand van de componist.

Het is een toegankelijke cyclus met een paar originele ideeën. De tekst van het eerste lied, Winter, still, winter, wordt volledig op één zelfde noot gezongen om zo de desolaatheid van de winter uit te drukken. Ondertussen doorloopt de piano heel het klavier als een gevarieerde toonladder van het hoogste naar het laagste register. Summer Psalm keert terug naar Baxtons jeugd en evoceert de ongedwongenheid van de zomer als twee kinderen op het strand spelen. Autumn wordt dan weer zonder piano uitgevoerd.

Roderick Williams is een uitstekende liedzanger, zoals we twee dagen eerder al konden horen. Maar voor dit recital klonk hij toch wat vermoeid en klonken zijn hoge noten geforceerd. Als parallel met de Baxton-cyclus, was hij de avond begonnen met romantische liederen die ook de seizoenen als thema hebben. Deze keer liep de cirkel van lente (Im Frühling van Mendelssohn) tot lente (Es liebt sich so lieblich im Lenze van Brahms). Tussendoor kregen we prachtvertolkingen van Schumanns Meine Rose of Schuberts Der Winterabend.

Na de pauze stond Dichterliebe op het programma. Williams nam - niet geheel onverwacht - overal consequent de lage opties. Dit deed echter geen afbreuk aan zijn zeggingskracht. Hij maakt bijvoorbeeld een mooi contrast op het einde van Wenn ich in deine Augen seh': "Doch wenn du sprichst: Ich liebe dicht. So muss ich weinen bitterlicht"... Hij zette zijn vertelkwaliteiten verder in de verf met Ein Jüngling liebt ein Mädchen en ontroerde met Ich hab' im Traum geweinet.

Ik werd echter niet helemaal wild van deze uitvoering en dan vooral omwille van de pianist. Andrew West is een goede begeleider, maar hij doet weinig met de mogelijkheden die geboden worden in bijvoorbeeld Im Rhein, im heiligen Strome of zelfs in Das ist ein Flöten und Geigen. Ze hadden nog een origineel, maar toch zeer gepast, bisnummer voorbereid met Wolfs Anakreons Grab.

Dit was dus mijn laatste recital, maar het festival gaat nog anderhalve week door met Britten als zwaartepunt. Voor het festival volgend jaar hebben ze grootse plannen als ze alle liederen van Schubert gaan uitvoeren... iets waar de Schubertiade Schwarzenberg nog altijd niet in geslaagd is over een periode van 30 jaar, laat staan 3 weken...

Publicatie: donderdag 17 oktober 2013 @ 10:57
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen