ti guarda dal Grande Inquisitor

Bethan Langford en Johannes Kammler in Oxford

Zoals de vorige dagen al duidelijk is geworden, geeft het Oxford Lieder Festival ook kansen aan jonge zangers. Tijdens het lunchrecital vandaag traden twee studenten van de Guildhall School of Music and Drama op. De Engelse mezzo Bethan Langford en de Duitse bariton Johannes Kammler zongen een volledig Schubert-programma, begeleid door Lana Bode.

Foto

Johannes Kammler is een naam om in de gaten te houden. Zijn lyrische stem moet nog wat aansterken, maar ze klinkt al mooi homogeen. Hij begon met Auf der Bruck en galoppeert handig door het lied zonder zich in de tekst te verslikken. Met Die Taubenpost diept hij het Schubertiaans Senhsucht-gevoel uit en Nachtstück kan naast de betere uitvoeringen staan.

Er is technisch nog wel wat werk aan de stem van Bethan Langford. Bij aangehouden noten is haar vibrato nog iets te breed en haar piano is nog een gefluister. Ze maakt het zichzelf ook nodeloos moeilijk door Das sie hier gewesen veel te traag te zingen of vreemde rallentando's toe te passen in Lachen und Weinen. Maar interpretatief maakt ze wel goede keuzes in een uitstekende Der Blumenbrief of een mooi gedifferentieerd uitgevoerde Der Musensohn.

Hun stemmen kwamen samen in Eine altschottische Ballade. Langford bracht dramatische kleuren in de rol van de moeder, terwijl Kammler zijn stem in intensiteit liet groeien als Edward.

Publicatie: woensdag 16 oktober 2013 @ 16:38
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen