ti guarda dal Grande Inquisitor

Goethe Day II in Oxford

De tweede Goethe-dag was, na de tien Wilhelm Meister-liederen, opgebouwd rond de volgende twintig Goethe-liederen van Hugo Wolf. Ze werden aangevuld met een handvol bekende en minder bekende liederen van Beethoven, Loewe, Zelte en Schubert. Sholto Kynoch had vier zangers rond zich verzameld, waaronder twee jonge zangeressen.

De sopraan Fflur Wyn hebben we in Brussel kunnen horen in Thanks to my eyes, en ze komt later dit seizoen terug voor Boesmans nieuwe opera Au monde. Na een rustige Wandrers Nachtlied (de Schubert-versie), wist ze te overtuigen met Die Spröde en Die Bekehrte. Het zijn twee zijden van dezelfde medaille met de weerkerende "So la la", die ze expressief differentieerde van de ene keer plagerig naar melancholisch de andere keer. Rowan Hellier heeft een mezzo met een eigen geluid. Als curiositeit zong ze Um Mitternacht van de pre-Schubertiaanse Karl Zelter met een mooie diepte.

Adrian Thompson kende ik enkel van de Hyperion Schubert-collectie met Graham Johnson. Zijn tenor is ondertussen verouderd. De noten zijn er nog wel, maar hij zingt vooral luid met schetterende hoge noten. Zo wordt Beethovens Neue Liebe platgewalst en halverwege Ritter Kurts Brautfahrt had ik hoofdpijn. Ik was dan ook verbaasd dat hij wel nog een charmant Geheimes van Schubert kon zingen. De bariton Roderick Williams hebben we al een paar keer in een concert kunnen horen in deSingel. Hij is ook een goede liedzanger. Hij brengt een paar boeiende ballades, zoals Beethovens Floh-Lied of Wolfs Der Rattenfänger, maar rondt ook het recital af met een plechtig Königlich Gebet.

Epiphanias is een gelegenheidswerk dat indertijd opgevoerd werd door de drie dochters van Wolfs maitresse Melanie Köchert. Gisteren werd het ook als een kwartet uitgevoerd met Hellier als de verteller en de drie zangers als de drie koningen... die tijdens de piano-postlude de zaal uitsluipen.

Publicatie: dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:29
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen