ti guarda dal Grande Inquisitor

Sylvia Schwartz in Oxford

Na het duo- en het trio-recital, was gisteren een "normaal" liedrecital te horen op het Oxford Lieder Festival. Sopraan Sylvia Schwartz en pianist Gary Matthewman brachten "A European Journey", een reis door zes landen in evenveel talen.

FotoZe begonnen met vier Schubert-liederen op gedichten van - uiteraard - Goethe. Met Gretchen am Spinnrade treft ze meteen de juiste sfeer. Al haar verdriet zit vervat in "Meine Ruh ist hin, mein Herz ist schwer" wat exuberant openbarst bij "sein Kuss". Meeres Stille vraagt dan weer een uniforme lijn met een stabiel mezza voce. Schwartz houdt heel de zaal in haar greep, je kan een speld horen vallen.

En dan Ganymed... vaak heb ik het gevoel dat de zanger zingt als een konijn dat naar de lichtbak van de "Alliebender Vater" zit te kijken, hopende dat hij dat in één adem gezongen krijgt. Bij Schwartz bestaat dat gevaar niet en maak je één van die zeldzame momenten mee dat duidelijk wordt wat er allemaal gebeurt vooraleer Ganymed door de wolken opstijgt naar Zeus. Na de sensuele uitvoering van Versunken had ik het gevoel dat mijn avond al "af" was, na vier perfect gezongen Schubertliederen... maar dit was nog maar het begin.

Ook liederen van Fauré kennen geen geheimen voor haar. In idiomatisch Frans borrelt het drama van Les berceaux naar boven. Daarna trippelt ze lichtvoetig door Notre amour. En sourdine was vergelijkbaar met Meeres Stille op het vlak van ongeëvenaard piano-zingen. Halverwege bij "Ferme tes yeux à demi" schakelt ze naar pianissimo en als ze op het einde - "le rossignol chantera" - nog een hoge noot pianissimo uit de lucht plukt, kreeg ik een krop in de keel. Maar ook haar gezichtsuitdrukkingen volgen de emoties van de liederen. Tijdens de piano-intro van L'Hiver a cessé zie je haar gezicht opklaren en verheugt ze zich op de komst van de lente.

De reis gaat verder richting zuiden. Eerst met Italiaanse liederen, waaronder een aangrijpend Non t'amo più van Tosti, daarna naar Spanje met Siete canciones populares Española van de Falla om te eindigen in Griekenland met Maurice Ravel en zijn Cinq mélodies populaires grecques, die ze trouwens in het Grieks zong. Het recital sloot ze af in Engeland met vier "Folk songs" van Britten, waaronder een ontroerend O Waly, Waly en Oliver Cromwell als humoristische noot om af te sluiten.

Perfectie bestaat niet, maar Sylvia Schwartz kwam gisteren wel bangelijk dicht in de buurt.

Publicatie: maandag 14 oktober 2013 @ 11:07
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen