ti guarda dal Grande Inquisitor

Goethe Day I in Oxford

Het Oxford Lieder Festival is deze week grotendeels gewijd aan liederen op teksten van Goethe, met drie volledige Goethe-recitals. De eerste uit die reeks was gisterenavond. In de loop van de dag organiseerden ze een Goethe-studiedag waar dieper ingegaan werd op het werk van Goethe en de relatie met Schubert.

Tijdens deze studiedag brachten de jonge Oostenrijkse bariton Klemens Sander en de pianist Deirdre Brenner een recital met liederen van Beethoven en Loewe tot Eisler en Ives, en natuurlijk Schubert. Sander zingt met een stevige stem die zelden onder mezzo forte geraakt, maar hij kan wel expressief omgaan met de tekst. Ze eindigden met Schuberts Harfner-Gesänge, wat een mooi bruggetje was naar het avondconcert.

Terug in de Holywell Music Room stonden de liederen uit "Wilhelm Meister" op het programma in de versies van Schumann en Wolf, uitgevoerd door drie zangers met Sholto Kynoch (tevens de stichter van het festival) aan de piano. Ze begonnen echter met een paar Schubertliederen.

De bariton Neal Davies heeft een indrukwekkende stem, maar is nogal monotoon. Hij beschikt wel over de diepte om alle lage opties van Grenzen der Menschheit te zingen. De jonge sopraan Louise Alder begon met Wer kauft Liebesgötter?, een Papageno-Papagena-duet dat Goethe schreef als vervolg op Die Zauberflöte. Alders stem projecteert goed, maar mist charme. Haar Schubert-vertolkingen zijn hektisch en klinken alsof de Koningin van de Nacht aan het zingen is. De Schumann-Mignon-liederen lijken wel halve waanzinscènes. Ze kan uitgroeien tot een interessante liedzangeres, maar momenteel kan ik me niet voorstellen om een hele avond naar haar te luisteren.

Katarina Karnéus is daarentegen een uitstekende liedzangeres. Haar stem is mooi gerijpt sinds ik haar een tiental jaar geleden de laatste keer hoorde. De eerste helft van de avond had ze enkel Singet nicht in Trauertönen te zingen en meteen tilt ze het recital een niveau hoger met haar flirterige incarnatie van Philine. Na de pauze zong zij de Mignon-liederen van Wolf met een overweldigende uitvoering van "Kennst du das Land", perfect opgebouwd tot een fortissimo climax. Deze Goethe-liederen van Wolf werden ook opgenomen voor The complete Wolf songs, de CD-reeks van het festival met alle Wolf-liederen.

Publicatie: zondag 13 oktober 2013 @ 10:57
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen