ti guarda dal Grande Inquisitor

Don Giovanni in deSingel

Met The Ministry of Operatic Affairs zijn de Lage Landen een nieuw reizend operagezelschap rijker. Gisteren ging hun eerste productie, Don Giovanni, in première in deSingel.

Foto
foto © David van Mieghem

Het is eigen aan een reizend gezelschap dat ze verschillende zalen moeten kunnen bespelen om niet afhankelijk te zijn van het al dan niet aanwezig zijn van orkestbak, coulissen of toneelmachinerie. Centraal op het podium wordt een open speelvlak gecreëerd van pakweg 20 m². Decors en rekwisieten worden tot een minimum beperkt: een paar planken en gordijnen, een paar stoelen en tafels moeten volstaan. Links is het orkest - Le Concert d'Anvers - opgesteld, rechts het continuo en het koor.

Het gezelschap wil "transparante ensceneringen" brengen. De regie van Korneel Hamers slaagt daar gedeeltelijk in. Iedereen blijft op het podium staan, inclusief het koor, ook als ze niets te doen hebben. Vooral in het eerste bedrijf geeft dat een rommelige en onoverzichtelijke indruk. Het tweede bedrijf (waar wel een en ander in geknipt werd) is op dat vlak veel duidelijker. De oplossing voor de kerkhofscène was een van de betere ideeën. Don Ottavio kruipt op een ladder en speelt het standbeeld van de Commendatore, terwijl Masetto door een trechter zingt. Op die manier krijgt de wraakactie een bijkomende en logische dimensie. Het is dan spijtig dat dit idee niet verder ontwikkeld werd in de slotscène.

De bezetting betaat hoofdzakelijk uit jonge zangers, die op deze manier ervaring kunnen opdoen met grote rollen. Daarvoor alleen al verdient dit initiatief alle lof. Ze worden ondersteund door een oude rot in het vak, met Werner van Mechelen als een uitstekende Don Giovanni. Ondanks het zwaardere Wagner- en ander repertoire dat hij de laatste jaren gezongen heeft, heeft zijn stem toch niet moeten inboeten aan flexibiliteit om nog altijd Mozart te kunnen zingen. Maar het is vooral zijn ervaring die opvalt. Hij kan de vrijheid nemen om de tekst in te kleuren zonder zich veel zorgen te moeten maken over zijn zangtechniek.

Bij de rest van de bezetting is het vooral Liesbeth Devos die over vergelijkbare mogelijkheden beschikt om een volwassen en geloofwaardige Zerlina neer te zetten. De Duitse bas-bariton Norman Patzke heeft een mooie stem, maar zingt Leporello's Cataloogaria met een soms wat korte adem. Matthew Zadow zong zowel Masetto als de Commendatore, zonder de echte ronkende diepte. Britt Truyts heeft een aangename donkerte in haar stem om Donna Elvira gestalte te geven. Peter Gijsbertsen was als Don Ottavio de zwakke schakel. Zijn weliswaar mooie stem projecteert nauwelijks en tegen het einde van het eerste bedrijf klonk ze al vermoeid. Lisette Bolle was een verdienstelijke Donna Anna, die weinig problemen heeft met de versieringen van "Non mi dir". Deze jonge bezetting is de moeite van het beluisteren waard, maar kan op het vlak van expressie zeker nog groeien terwijl ze de komende weken Vlaanderen rondtrekken.

Publicatie: maandag 7 oktober 2013 @ 18:58
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen