ti guarda dal Grande Inquisitor

Marie-Nicole Lemieux in het PSK

Sinds Marie-Nicole Lemieux in 2000 de Koningin Elisabethwedstrijd won, is ze - bij mijn weten - niet meer teruggeweest in het PSK. Ze leek gisteren aangedaan van de ontvangst en zong een spetterend Vivaldi-concert, begeleid door het Venice Baroque Orchestra onder leiding van Andrea Marcon.

FotoZoals gebruikelijk, werden de aria's afgewisseld met verschillende concerto's. De solisten van respectievelijk het concerto voor sopranino-blokfluit, Anne Fusek, en voor viool, Gianpiero Zanocco, konden op minstens even veel bijval rekenen als Lemieux.

Het programma dat Lemieux zong, bestreek een breed pallet van emoties, die ze in haar persoonlijke stijl uitbundig vertolkte. Ze ging daarbij van het frivole Son come farfaletta tot een passionele Sai che non posso amarti uit Gineva, principessa di Scozia waarbij ze de medeklinkers efficiënt gebruikt om haar ongebreidelde woede uit te drukken.

Na de pauze stonden twee aria's uit Orlando furioso centraal. Zoals bij al haar vertolkingen blijven haar onuitputtelijke mogelijkheden verbazen. Bij elke herhaling vind ze weer nieuwe kleuren. Ze schuwt daarbij ook de lelijke klanken niet. Meest indrukwekkend was haar ratelende uitvoering van Anderò, chiamerò dal profondo.

Het podium stond vol microfoons, dus ik veronderstel dat klara of musiq3 dit zeer onderhoudende concert ooit wel zal uitzenden...

Publicatie: dinsdag 1 oktober 2013 @ 19:09
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen