ti guarda dal Grande Inquisitor

Michael Volle in Schwarzenberg

Friedrich Rückert is vooral bekend omwille van de gedichten die door Mahler op muziek gezet werden. Maar hij heeft ook veel andere componisten geïnspireerd, ten bewijze waarvan het recital van Michael Volle en Helmut Deutsch dat volledig opgebouwd was rond Rückert-liederen.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Schubert heeft zes liederen gecomponeerd op teksten van Rückert, de vijf bekende werden uitgevoerd (het korte "Die Wallfahrt" ontbrak). Michael Volle heeft zijn stem goed onder controle met een uitstekend mezza voce, al waren er in Daß Sie hier gewesen een paar slordigheden op het vlak van intonatie. We kregen voor de derde keer deze week Du bist die Ruh te horen. Na de twee sopraanversies horen we nu een meer plechtige hymne als balsem voor de ziel.

Alhoewel zijn stem mooi vol klinkt, kruipt er toch een zekere monotonie in zijn expressie. Dat was opvallend in de eerste Rückert-Lieder van Mahler. Liebst Du um Schönheit begon hij bijvoorbeeld iets luider dan de ander liederen, waardoor hij de verwachting creëerde om in de laatste strofe - "Liebst du um Liebe" - het dolce-aspect meer te laten spelen... wat dan spijtig genoeg niet gebeurde. Um Mitternacht vereist dan weer een dynamiek van pianissimo tot fortissimo. Hij zat halverwege echter al te snel aan het fortissimo, waardoor hij voor de echte climax - "Herr, Herr über Tod und Leben" - geen ruimte tot expansie meer had. De laatste strofe van Ich bin der Welt abhanden gekommen zong hij wel waanzinnig mooi. Hierbij mag zeker het aandeel van Helmut Deutsch niet vergeten worden, die gisteren in een uitzonderlijk goede doen was en er bijna in slaagde om de orkestpartituur te doen vergeten.

Schumann wordt vaak geassocieerd met Heine, maar hij heeft meer dan 50 liederen op teksten van Rückert gecomponeerd, zoals de volledige Liebesfrühling (opus 37) of Minnespiel (opus 101). Uit elk van deze collecties heeft Volle één lied uitgekozen, verder aangevuld met liederen uit Myrten en twee liederen van Clara Schumann. De Schubert- en Mahler-liederen leken opwarmertjes, want zijn Schumann-vertolkingen kwamen veel beter uit zijn keel met meer variatie en nuancering, waaronder een zoetgevooisd Aus den östlichen Rosen. Ook Strauss heeft in zijn Opus 87 drie Rückert-liederen opgenomen. Und dann nicht mehr heeft een zekere Rosenkavalier-elegantie, de twee andere - Vom künftigen Alter en Im Sonnenschein - mogen, wat mij betreft, naar de schroothoop.

Ze hadden nog drie korte bisnummers voorbereid, uiteraard ook allemaal Rückert-geïnspireerd: twee keer Schumann - Jasminenstrauch en Schneeglöckchen - en het grappige Hinkende Jamben van Loewe.

Publicatie: donderdag 5 september 2013 @ 14:02
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen