ti guarda dal Grande Inquisitor

Miah Persson in Schwarzenberg

Gisteren had Anja Harteros in Schwarzenberg een liedrecital moeten zingen... maar zoals gewoonlijk heeft ze weer eens geannuleerd. Harteros moet ondertussen zowat de meest onberekenbare zangeres van het moment geworden zijn. Ze werd vervangen door de Zweedse sopraan Miah Persson, met Roger Vignoles aan de piano, waarmee ze meteen haar Schubertiade-debuut maakte.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Miah Persson heeft één belangrijk minpunt, namelijk een lelijk flakkerend vibrato op haar hoge noten. Het blijkt een chronisch defect te zijn, dat ze heel de avond meesleept. Voor de rest is ze een uitstekende liedzangeres. Ze communiceert goed met het publiek, zowel met haar gezicht als vocaal. Ze kan ogenblikkelijk een andere emotie uitdrukken, waarbij ze kan putten uit een uitgebreid arsenaal aan kleuren. Dit kwam goed tot uiting in het eerste deel van de avond met bekende Schubertliederen.

Zo zong ze een sensueel eerste deel van Ganymed. Voor het tweede deel schakelde ze naar een veel hoger tempo waardoor Ganymed als een raket door de wolken schoot... mogelijk om later de beruchte "Alliebender Vater" in één adem gezongen te krijgen. Auf dem Wasser zu singen had ook iets trager gemogen, gondels zijn geen speedboten. In Nur wer die Sehnsucht kennt was ze een lijdende Mignon, dit was tevens een van de betere momenten van Vignoles die hier voor een compacte en sobere pianobegeleiding zorgde. Du bist die Ruh was niet zo mooi als wat we een dag eerder hoorden bij Christiane Karg, maar ze probeerde wel een een diminuendo op "allein erhe-ellt", die niet helemaal goed uitdraaide. Gretchen am Spinnrade kreeg een opvallend dramatische uitvoering.

Voor Der Hirt auf dem Felsen kregen ze het gezelschap van Daniel Ottensamer voor de klarinetpartij. Ook hier schakelde ze vlot over van de melancholie van het eerste deel, naar een intens treurig middendeel "In tiefem Gram verzehr' ich mich" naar een opgewekt slot... waar ook Vignoles zich even van zijn meest frivole kant liet horen.

Het tweede deel van de avond begon met Schumanns Frauenliebe und Leben, waarvan ze een correct lezing gaf, zonder echt te ontroeren. Opvallend was wel hoe ze haar stem in Ich kann's nicht fassen, nicht glauben verdonkerde als haar geliefde "Ich bin auf ewig dein" uitspreekt. Als Scandinavische voelde ze zich misschien genoodzaakt om ook iets anders dan Schubert en Schumann te zingen. En om dan toch in het Duitse repertoire te blijven, kwam ze bijna onvermijdelijk uit bij Griegs Opus 48, wat een mooie afsluiter was van een geslaagde avond... waarna nog twee bisnummers kwamen: Mozarts Un moto di gioia en Griegs Jeg elsker dig.

Publicatie: dinsdag 3 september 2013 @ 18:37
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen