ti guarda dal Grande Inquisitor

Christiane Karg in Schwarzenberg

Vorig jaar heb ik de liedkunst van Christiane Karg voor de eerste keer live kunnen bewonderen, al was haar programmakeuze toen niet ideaal. Het programma dat ze gisteren zong, met pianist Gerold Huber, was veel beter uitgebalanceerd. Interpretatief is ze ook nog gegroeid, met een (halve) staande ovatie tot gevolg.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Het recital was symmetrisch opgebouwd. Elk deel begon met drie Schubertliederen, voor de pauze gevolgd door liederen van Schumann - Clara én Robert - en van Mahler - Alma én Gustav - na de pauze. Elk deel eindigde met Liebst du um Schönheit.

In de eerste liederen had haar stem nog een onaangename scherpte. Maar Du bist die Ruh, waarmee ze het eerste Schubertgroepje beëindigde, was verbluffend... ze wist een perfect mezza voce gedurende het volledige lied vol te houden tot ze op het einde haar stem mooi liet openbloeien. De groep Schumann-liederen had ze, wat mij betreft, mogen uitbreiden tot een heel recital. Van Robert koos ze een aantal liederen uit Myrten afgewisseld met liederen van Clara uit haar Opus 12 en 13. Stilistisch zit het koppel op dezelfde lijn wat een mooi homogeen resultaat opleverde. De stem van Christiane Karg straalt en ze buigt haar stem prachtig mee met de tekst van het lied.

Na de pauze begon ze met Fülle der Liebe. De veertien (14!) strofen van het gedicht van Schlegel zien er op papier redelijk indrukwekkend uit, maar Schubert heeft er gelukkig geen puur strofisch lied van gemaakt... en in een vertolking van Karg vliegen ze voorbij. In tegenstelling tot de Schumanns, zijn de liederen van Gustav en Alma Mahler minder goed door elkaar te wrochten. De liederen van Alma sluiten meer aan bij die van Richard Strauss of Arnold Schoenberg, dan bij die van Gustav.

De confrontatie van de twee versies van Liebst du um Schönheit is interessant. Uiteraard is de Mahler-versie zeer bekend, maar de versie van Clara Schumann is romantischer en ligt beter in het oor (en ik heb de indruk, ook in de stem). Als bisnummer keerden ze terug naar Robert Schumann met Die Lotusblume en een adembenemend mooie Mondnacht. Christiane Karg is bij ons nog geen echt bekende naam, maar daar zal binnenkort ongetwijfeld verandering in komen nadat ze de Rosenkavalier-Sophie gezongen heeft in de Vlaamse Opera...

Publicatie: maandag 2 september 2013 @ 18:18
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen