ti guarda dal Grande Inquisitor

Angelika Kirchschlager in Schwarzenberg

Net zoals twee jaar geleden, begon de Schubertiade Schwarzenberg voor mij weer met Angelika Kirchschlager en de Philharmonia Schrammeln Wien. Het Schrammel-concert bestond deze keer hoofdzakelijk uit liederen van Schubert. Ter afwisseling speelde het Schrammel-ensemble ook wat Duitse dansen en Weense walsjes... ideaal om rustig wakker te worden op een zondagochtend.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Het bleek echter een opgave om wakker te blijven tijdens dit concert. De bewerkingen (door de violist en gitarist van het ensemble) van de Schubert-liederen was niet altijd even geslaagd, met uitzondering van de voor de hand liggende pizzicato-begeleiding van An die Laute. Vooral bij de strofische liederen viel heel de zaak stil tussen de strofen. Daarbovenop werden sommige liederen - zoals Erlafsee of Nähe des Geliebten - net iets te traag uitgevoerd naar mijn goesting.

Angelika Kirchschlager heeft ook al betere momenten gehad. Al te vaak zingt ze op automatische piloot of lijkt ze van het blad te zingen. Ik vermoed dat een gebrek aan voldoende repetitie de zaken alleen nog maar verergerd hebben. Af en toe was er toch een moment dat ze kon bekoren, zoals met Die Unterscheidung... wat ongeveer het enige echt geslaagde lied voor de pauze was.

De pauze bracht inspiratie. Met Der Pilgrim kregen we eindelijk de "oude" Kirchschlager te horen met een zelfverzekerde stem en haar unieke tekstbeleving. Een en ander kwam in een stroomversnelling als ze het hoofdstuk "Wienerlieder" aansneed en ze haar charme volop kon uitspelen.

Publicatie: maandag 2 september 2013 @ 9:19
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen