ti guarda dal Grande Inquisitor

Zemlinksy-tweeluik in Düsseldorf

Het klassieke Zemlinsky-tweeluik van de twee op Oscar Wilde-stukken gebaseerde opera's, Eine florentinische Tragödie en Der Zwerg, is de slotproductie in Düsseldorf. De twee eenakters werden door twee verschillende regisseurs in scène gezet.

Foto
foto © Hans Jörg Michel

Eine florentinische Tragödie gaat over een driehoeksverhouding waarbij Simone zijn vrouw Bianca betrapt met Guido Bardi. Tijdens de ouverture nemen figuranten plaats in een cinemazaal. Op de eerste rij zitten Bianca en Simone, een paar stoelen verder Guido... Bianca valt in slaap. Barbara Klimo suggereert dat de rest zich afspeelt in Bianca's fantasie of haar dromen. Het scènebeeld wijzigt in een abstract decor met witte lichtgevende prisma's, we worden ondergedompeld in een surrealistisch verhaal: er worden pijpen gerookt waaruit zeepbellen komen, Guido maakt vreemde dansbewegingen, een Harlekijn laat het drietal toneel spelen, ... We zijn in een droom, alles kan. Het is een leuke enscenering met gevoel voor humor.

Simone is de eigenlijke protagonist. De opera is bijna één lange monoloog, met slechts sporadische tussenkomsten van Bianca of Guido. Anooshah Golesorkhi zingt de rol met een robuuste stem. Hij slaagt er wel niet in om heel de opera te blijven boeien, daarvoor is zijn Duits iets te wisselvallig, gebruikt hij iets te veel tussenklinkers en nuanceert hij niet genoeg. Janja Vuletic was een mooie en overtuigende Bianca. Guido was luxueus bezet met de dramatische tenor van Corby Welch.

Foto
foto © Hans Jörg Michel

Der Zwerg vertelt over de 18de verjaardag van Donna Clara, die een levende dwerg als verjaardagscadeau kreeg. De dwerg is afzichtelijk, maar aangezien hij nog nooit een spiegel gezien heeft, is hij zich daar niet van bewust. In de productie van Immo Karaman zijn spiegels dan ook het centrale thema. Clara en Ghita lijken ook tweelingszussen die elkaars spiegelbeeld zijn. Het vrouwenkoor, ook volledig gekleed als jonge meisjes, zorgt ook voor verschillende spiegelopstellingen.

Dit was ook een zeer geslaagde productie, die ook muzikaal boeiender was dan Eine florentinische Tragödie. Sylvia Hamvasi (Clara) en Anke Krabbe (Ghita) waren ook vocaal inwisselbaar met hun lichte sopraanstemmen. Hamvasi moest wel regelmatig forceren om over de dikke orkestratie te geraken. Raymond Very heeft niet de meest aangename stem, maar hij zong wel een heel expressieve en meeslepende dwerg.

Publicatie: maandag 22 juli 2013 @ 17:18
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen