ti guarda dal Grande Inquisitor

I masnadieri in Essen

I masnadieri is de laatste nieuwe productie van het seizoen in Essen en tevens de laatste productie onder Stefan Soltesz als intendant.

Foto
foto © Beu Thilo

Van Dietrich W. Hilsdorf heb ik al verschillende geslaagde producties gezien in Essen, die meestal modern zijn, maar toch trouw blijven aan het libretto. Maar een vroege Verdi-opera als I masnadieri lijkt zijn fantasie te boven te gaan. Het is wel nog niet zo erg als in Frankfurt waar de regisseur heel de muzikale structuur van het eerste bedrijf overhoop gooide.

Hij deelt de opera op in twee delen met een pauze in het midden. Het eerste deel - dat loopt tot halverwege het tweede bedrijf - geeft hij de titel "Familienbande". We zien een donker kasteel met marmeren trappen en een groot bureau waaraan Massimiliano in pyama en kamerjas zit te suffen. En daar beginnen meteen de problemen. Tijdens de eerste scène is zijn zoon Carlo verondersteld alleen te zijn. Maar hier is heel de familie aanwezig. De clou van de hele opera is namelijk dat Carlo door zijn vader verbannen werd. Als de valse brief dan ook nog eens door zijn broer Francesco voorgelezen wordt in plaats van door Rolla, dan is de verwarring compleet. De discrepanties tussen tekst en beeld stapelen zich op.

Het tweede deel is helemaal bij de haren getrokken. Nu zijn we in een beurszaal... toegegeven, het verband tussen "masnadieri" en bankiers is misschien niet zo heel ver te zoeken. Maar de tussenkomst van een Pussy Riot-groepje, inclusief ontblote borsten, is te gek voor woorden en dateert meteen deze productie nog voor ze goed en wel in het repertoire is opgenomen. De rol van de priester wordt in deze productie opgenomen door Massimiliano, waardoor de bekentenis van Francesco - in dit geval dus aan zijn vader - toch iets bijbrengt.

Op muzikaal vlak, valt de voorstelling wel redelijk mee. Marcel Rosca is de vaste huisbas in Essen en alhoewel hij tegen zijn pensioen aanloopt - na de voorstelling werd hij door Soltesz met bloemen uitgewuifd na 28 jaar als ensemble-lid - heeft zijn stem nog het nodige karakter voor Massimiliano. Zurab Zurabishvili bezit het juiste temperament voor Carlo... maar telkens hij zijn stem langs onder naar boven duwt, treedt er geblaat op. Als hij neerwaarts door zijn passagio buitelt, kraakt zijn stem. Mikael Babajanyan heeft wel alle kwaliteiten van Verdi-bariton en zet dan ook een dreigende Francesco op het podium. Liana Aleksanyan heeft een ruime, gezonde sopraan. Maar haar coloraturen beperken zich tot een paar hoge luide noten. Van de vertolker van een rol die Verdi schreef voor Jenny Lind, verwacht ik toch meer iets meer notie van belcanto.

Publicatie: zondag 21 juli 2013 @ 9:26
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen