ti guarda dal Grande Inquisitor

Der fliegende Holländer in Wuppertal

Het Theater van Wuppertal is een van die klassieke Duitse huizen waar ze naast opera, ook dans, theater of musical doen. Wuppertal heeft zijn faam vooral te danken aan het danstheater van Pina Bausch en als het een beetje tegenzit, is dat alles wat binnenkort overblijft. Begin deze maand werd het theater al afgevoerd en deze week kwam het bericht dat ook in het operagezelschap moet geknipt worden. Desalniettemin zat het kleine operahuis gisteren afgeladen vol voor Der fliegende Holländer.

Foto

De enscenering van Jakob Peters-Messer is het perfecte voorbeeld van hoe met beperkte middelen toch een boeiende voorstelling gemaakt kan worden. Er is geen decor - we zien de naakte muren van het theater - enkel een licht hellend speelvlak en een metalen raster met daarop een paar dozijn lampen dat het schip van de Holländer voorstelt. Een wit lichtgevend vierkant in de vloer verbeeldt Senta's schilderij. Een paar touwen, wat rook, een goed uitgevoerde personenregie en vooral de prachtige belichting van Guido Petzold doen de rest.

Het Wuppertaler theater moet zowat het laatste operahuis zijn waar (Duitse) opera's niet boventiteld worden. Dat dit geen probleem stelt op het vlak van de verstaanbaarheid getuigt van de kwaliteit van het ensemble. Ook vocaal is het van bevredigend niveau. Vooral de Holländer van Kay Stiefermann kan zo in grotere huizen terecht. Zijn heldere, licht-metalen bariton bezit de nodige kracht om door het orkest te geraken. Hij maakt van zijn grote monoloog "Die Frist ist um" een meeslepende scène. Ook op dramatisch vlak heeft hij de nodige uitstraling om - zonder al te veel te moeten doen - een Holländer te zijn.

De twee tenors konden ook overtuigen. Christian Sturm heeft een mooi gevoerde lyrische tenor voor de Steuermann. Johan Weigel zong Erik met dramatische kleuren. Michael Tews voldoet, maar valt vocaal wat licht uit voor Daland. Turid Karlsen was de zwakke schakel in deze bezetting. Haar snerpende Senta miste charme en warmte.

Ik heb zeer genoten van deze voorstelling. Mocht het operahuis na de zomer nog bestaan, kan ik iedereen aanraden om eens tot in Wuppertal te reizen om een mogelijke herneming te gaan bekijken. Voor de schandalig lage prijzen - 30 euro voor eerste categorie - moet je het niet laten.

Publicatie: zaterdag 20 juli 2013 @ 9:15
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen