ti guarda dal Grande Inquisitor

Luisa Miller in Duisburg

Carlos Wagner regisseerde onlangs Rigoletto in Alden-Biesen. Voor de Duitse Rheinoper neemt hij de iets vroegere Verdi-opera Luisa Miller onder handen. Het is de slotproductie in Duisburg, in september is ze te zien in Düsseldorf. Het is een weinig opwindende productie met een overwegend bedroevende bezetting.

Foto
foto © Hans Jörg Michel

Het donkere scènebeeld bestaat uit een paar uitgemergelde bomen op een draaiplateau. De scènes bij Miller spelen zich af in Luisa's slaapkamer, waarvan de muren vol kindertekeningen staan. Elke scène wordt die kamer kleiner - om aan te geven dat Luisa volwassener wordt - tot een poppenhuis overblijft dat ze ten slotte omver duwt. Dat was zo ongeveer het beste idee van de voorstelling. Minder geslaagd was het idee om Walter en Rodolfo hun respectievelijke aria te laten zingen terwijl ze op een hoge tak zitten, of het lachwekkende idee om Walter en Wurm te laten dansen tijdens hun scène.

Als de Laura van Katarzyna Kuncio zo ongeveer de beste zanger van de avond blijkt te zijn, dan rammelt de bezetting. Olesya Golovneva heeft kwaliteiten die beter tot hun recht kunnen komen in rollen als Gilda of Susanna. Haar lyrische sopraan is aan de lichte kant, terwijl vaak een volle lyrische, naar het spinto neigende, sopraan gewenst is. In het eerste bedrijf geraakt ze daar nog mee weg en ze zingt ook een aandoenlijke sterfscène. Maar in het tweede bedrijf schiet ze te kort in de scène met Wurm als ze "Tu puniscimi, o signor" probeert te zingen met lelijke borsttonen en onnatuurlijke dramatisering van haar stem.

Giancarlo Monsalve zingt zijn stem tegen sneltreinvaart in de vernieling. Hij brult zich doorheen de rol van Rodolfo zonder enig legato. Zijn stem staat constant onder druk en ik verwachtte dat hij elk moment zou kraken, wat net niet gebeurde. "Quando le sere al placido" begon met een rampzalig recitatief, maar als hij de aria iets meer piano probeert te zingen, klinkt hij al iets beter. Boris Statsenko kan ook veel volume produceren. In "Sacra la scelta" is dat niet altijd even gepast. Hij kan wél piano zingen en dan klinkt zijn Verdi-bariton best wel goed.

Sami Luttinen is een wisselvallige Wurm, die beter wordt in de loop van de avond. Thorsten Grümbel heeft daarentegen wel een goede stem. Zijn Walter heeft karakter en "Il mio sangue" was een van de betere momenten van de avond. Maar de meest onverwachte verschijning in de bezetting was Susan Maclean, die onlangs nog Kundry gezongen heeft in de Vlaamse Opera. Haar Verdi-uitstapje was zeer geslaagd, ze zong Federica met een homogene klank, goed legato en stijl.

Publicatie: donderdag 18 juli 2013 @ 9:20
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen