ti guarda dal Grande Inquisitor

Carolina Ullrich in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg teert de laatste jaren vooral op een beperkt groepje gevestigde liedzangers. Het is dan ook goed dat af en toe toch eens een nieuwe naam opduikt, zoals die van de Chileense sopraan Carolina Ullrich. Samen met haar Braziliaanse pianist Marcelo Amaral bracht ze gisteren een interessant opgebouwd Schubert-programma.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Ze begonnen het recital met Kennst du das Land. Carolina Ullrich blijkt een redelijk generieke sopraan te hebben, die mooi klinkt. Maar haar vertolking van dit eerste Mignon-lied bleef redelijk op de vlakte. Dat Land waarover Mignon zingt, is uiteraard ItaliŽ. Het was dan ook een origineel idee om verder te gaan met de Vier Canzonen (D.688). Het zijn vier Italiaanse liederen die een mini-cyclus vormen, maar weinig opgevoerd worden. Ook in deze liederen was monotonie troef. Neem bijvoorbeeld het tweede lied, Guarda, che bianca luna. Het heeft een Heine-achtige tekst waarin aanvankelijk alles peis en vree lijkt, maar waar het venijn in de staart zit. Van dat venijn was bij Ullrich niets merkbaar.

Met de Metastasio-tekst Vedi quanto adoro opende ze eindelijk haar expressieve trukendoos. Schubert componeerde Dido's afscheid van Aeneas als een opera-aria, inclusief recitatief. Nu kregen we wel de inleving en de dramatiek waarvan ik ook graag al eerder iets gehoord had. Ze ging op hetzelfde elan verder met de drie andere Mignon-Lieder en zong onder andere een ontroerende Nur wer die Sehnsucht kennt.

Na de pauze volgde een groepje avond- en nachtliederen. Ook hier kozen ze voor een deel onbekend werk, zoals Der Herbstabend en Die Herbstnacht (allebei op gedichten van Salis-Seewis). Het zijn liederen die een vergelijkbare sfeer uitademen als de Vier Canzonen. Na de Mignon van het eerste deel, werd het recital afgerond met vijf andere uiteenlopende vrouwenportretten van Thekla en Lorma, over Luise en Anne Lyle, tot de sprankelende Delphine. Van een aantal van die strofische liederen, bijvoorbeeld Luisens Antwort, haalde ze regelmatig de teksten door elkaar.

Ze wist drie bisnummers te versieren. Met de Rosamunde-Romanze combineerde ze de thema's van het tweede deel. Daarna schakelde ze over op een Braziliaans lied en Tu pupila es azul. In dat lied van Turina kwamen ook haar zwakkere kanten meer aan bod, zoals een hoogte die weliswaar luid klinkt, maar niet altijd zuiver is en sirene-allures aanneemt.

Publicatie: zondag 16 juni 2013 @ 8:56
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cťdric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opťra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dť liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist JoŽl Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreŽerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geŽxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in premiŤre.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreŽerd werd in een regie van JoŽl Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen