ti guarda dal Grande Inquisitor

Rigoletto in Alden-Biesen

De zomer komt dit jaar maar moeilijk uit de startblokken, maar de Zomeropera is desalniettemin al in volle gang. Voor het Verdi-jaar hebben ze Rigoletto uitgekozen om op te voeren op de binnenkoer van de Landcommanderij Alden Biesen.

Foto

Carlos Wagner, die we ook al een paar keer in de Vlaamse Opera tegengekomen zijn (meest recent met Le Duc d'Albe), was verantwoordelijk voor de regie. De Zomeropera mikt op het grote publiek en dus kregen we een redelijk traditionele regie, weliswaar binnen de beperkingen van de locatie.

Het decor is opgedeeld in drie delen. Links zien we het paleis van de Hertog dat gedomineerd wordt door een groot bed met rode gordijnen, rechts staat de krotwoning van Sparafucile. In het midden is een neutraal speelvlak met daarboven een stalen constructie waar Gilda woont. De meest opvallende keuze is de jeugdigheid van Gilda. Ze is amper een tiener die nog met poppen speelt, wat de "liefde" van de Hertog toch een bedenkelijk kantje geeft.

De drie protagonisten zijn dubbel bezet. Ik hoorde gisteren de tweede bezetting. Andrea Giovannini is niet de meest subtiele Hertog. Zijn volume komt amper beneden een stevig fortissimo, enkel bij "Parmi veder le lagrime" horen we iets dat op zingen lijkt. Hij heeft wel alle noten voor de rol... of toch bijna... want hij kraakte twee keer tijdens "La donna mobile" (en een derde keer toen hij tijdens de pauze de aria aan het inzingen was).

Elena Pereg zingt een mooie Gilda, maar ook haar expressie blijft redelijk beperkt en monotoon. Voor een lange aria als "Caro nome" is dat dodelijk, maar ze eindigde wel met een uitstekende "Lass in cielo". Marco Moncloa zong Rigoletto met een gemakkelijke hoogte en de donkere kleuren van een Verdi-bariton. "Cortigiani, vil razza dannata" kon nog iets meer gevarieerd worden, maar was toch een van de betere momenten van de avond.

Bij de kleinere rollen moet de presente Monterone van Nabil Suliman vermeld worden. Van achterin de zaal rolt zijn egale bas over de hoofden van het publiek. Sparafucile ligt al een tijdje buiten de vocale mogelijkheden van Piet Vansichen. Zijn ruwe en verkapte benadering past wel bij de visie van de regisseur, maar klinkt weinig Verdiaans. Laura Vila is tenslotte een voldoende wulpse Maddalena.

Publicatie: maandag 10 juni 2013 @ 18:28
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Mnchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar n ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

D vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als n van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen