ti guarda dal Grande Inquisitor

Mârouf, savetier du Caire in Parijs

Henri Rabaud is zo goed als onbekend, alhoewel zijn opéra-comique Mârouf, savetier du Caire nochtans een van de populairste werken geweest moet zijn tijdens het interbellum. De opera werd gecomponeerd in 1914 en binnen de kortste keren werd het meer dan 100 keer opgevoerd in de Salle Favart, idem in de Palais Garnier en die aantallen werden zelfs vlotjes in de Munt gehaald. Hoog tijd dus voor de Opéra Comique om dit werk eens af te stoffen.

Foto
foto © Pierre Grosbois

Het verhaal is gebaseerd de "Verhalen van Duizend-en-één-nacht". De arme schoenmaker Mârouf vlucht weg van zijn kijvende vrouw Fattoumah. Hij komt terecht in Khaïtan, ontmoet er zijn oude schoolvriend Ali die hem voorstelt aan de Sultan als een steenrijke koopman. Mârouf vertelt dat een karavaan met kostbaarheden op komst is en de Sultan biedt hem meteen zijn dochter Saamcheddine als bruid aan. Ze worden uiteraard verliefd en vluchten om de gevolgen te vermijden als de leugen uitkomt. Bij een boer vinden ze een ring, die boer blijkt een geest te zijn en ze mogen één wens doen... de karavaan komt op tijd om de onthoofding van Mârouf en Ali te verijdelen.

Rabaud heeft veel oriëntaals aandoende muziek gecomponeerd met een kleurrijke orkestratie. Het is een doorgecomponeerde opéra-comique zonder de gebruikelijke dialogen. Na de voorstelling bleef er wel weinig tot niets van hangen en het is me dan ook niet helemaal duidelijk hoe de populariteit honderd jaar geleden te verklaren is.

Jérôme Deschamps, de huidige directeur van de Opéra-Comique, was verantwoordelijk voor de regie. Het is een enscenering met stripfiguren geworden, waar zijn voorganger - wijlen Jérôme Savary - waarschijnlijk trots op geweest zou zijn. De humor komt vooral van de knettergekke kostuums van Vanessa Sannino en minder van het regiewerk of de choreografie van een smurfenballet.

De opera was wel goed bezet, met Jean-Sébastien Bou als Mârouf. Nathalie Manfrino had een paar minuten nodig om haar stem te vinden, daarna zong ze Saamcheddine met een grote sopraan. Doris Lamprecht was een extravagant brullende Fattoumah. Nicolas Courjal zong de rol van de Sultan met homogeen stromende bas.

Publicatie: dinsdag 4 juni 2013 @ 13:16
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen