ti guarda dal Grande Inquisitor

Ian Bostridge in het PSK

Terwijl ik dit schrijf, is Ian Bostridge waarschijnlijk bezig zich door Dichterliebe te worstelen. Na zijn poging om Schumanns Eichendorff-Liederkreis te zingen, hield ik het voor bekeken... definitief. Bostridge vervoegt mijn zwarte lijst van wannabe-liedzangers.

Schumanns opus 39 is nochtans een van de mooiste liedcycli die ooit geschreven zijn, maar daar heb ik eerder deze avond niets van gemerkt. Zo ongeveer alle liederen waren gekruid met zijn maniërismen, zonder dat er ook maar enige lijn of logische opbouw in zijn uitvoering zat. Er werd geen spanningsboog opgebouwd in Intermezzo. In der Fremde werd verstoord door knettergekke rubati. Er was niets mysterieus aan Auf einer Burg. Zijn interpretatie van Mondnacht sloeg nergens op... mezza voce zingen ligt waarschijnlijk niet binnen zijn mogelijkheden. Waldesgespräch kan wel enige expressie verdragen, maar het was nooit duidelijk waar hij naartoe wilde. En dan heb ik het nog niet over zijn als een dronkelap over het podium waggelen.

Zijn begeleider Leif Ove Andsnes leek ook voor de eerste keer Schumann te spelen... ofwel moet hij eens de teksten lezen die boven zijn twee notenbalken staan. Dan zou hij de begeleiding van Mondnacht niet zo weghameren... of Im Walde overgieten met gezwollen pathetiek.

Vermoedelijk zullen ze op het einde wel een staande ovatie krijgen van het weeral uitbundig kuchende PSK-publiek.

Bedroevend...

Publicatie: maandag 19 april 2004 @ 21:21
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen