ti guarda dal Grande Inquisitor

Benvenuto Cellini in Parijs

Zoals bekend, viert het Théâtre des Champs-Elysées dit jaar zijn honderdste verjaardag en dit weerspiegelt zich in de programmatie van het seizoen. Berlioz' zelden uitgevoerde opera Benvenuto Cellini was de eerste opera die in 1913 opgevoerd werd, de dag na het openingsgala, en mocht dus niet ontbreken... zij het enkel in een concertante opvoering.

Foto

De opera speelt tijdens het carnaval in Rome, waar paus Clemens VII een beeld van Perseus besteld heeft bij de Florentijnse kunstenaar Benvenuto Cellini en niet bij de officiële beeldhouwer Fieramosca. Balducci, de schatmeester van de paus, is daarover onstemd; daarenboven is zijn dochter Teresa verliefd op Cellini, terwijl ze eigenlijk beloofd was aan Fieramosca. Uiteindelijk geraakt het bronzen beeld op tijd gegoten en loopt alles goed af.

Voor deze voorstelling heeft het Théâtre des Champs-Elysées het koor en orkest van het Mariinsky laten overkomen, inclusief Valery Gergiev en een schare Russische solisten. Aanvankelijk had ik zo mijn bedenkingen bij Russen die Frans zingen, maar dat bleek heel goed mee te vallen. Hun Franse uitspraak en dictie is beter dan veel Westerse zangers.

De uitzondering is echter Sergei Semishkur die Cellini zong. Het duurde lang eer ik gewend was aan zijn Frans met vooral veel foute klinkers. Maar zijn stem klinkt voor de rest fantastisch, met een metalige kleur die in de hoogte goed doorkomt. Andrei Popov heeft ook veel metaal in de stem. Hij lijkt zijn stem bewust lelijk te laten klinken, wat niet geheel onterecht is voor Fieramosca, maar dan boet hij soms in aan accuraatheid.

Anastasia Kalagina zong een onaards mooie Teresa met een zilveren sopraan, die schitterde in "Entre l'amour et le devoir" met kraakhelder staccatowerk. Ekaterina Semenchuk is een onverwacht dramatische Ascanio. Haar stem lijkt me uitermate geschikt voor Carmen of zelfs Dalila. Ze weet een mezzo-lichtheid te combineren met diepe alt-noten. Bij de bassen is Yuri Vorobiev een wat wollige Balducci, en Mikhail Petrenko een warme en nobele Paus Clemens met een bas zoals ze ze alleen in Rusland maken.

Publicatie: zondag 2 juni 2013 @ 9:49
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen