ti guarda dal Grande Inquisitor

Albert Dohmen in de Munt

De eerste lentedag van het jaar, de finaleweek van de Konigin Elisabethwedstrijd en een zanger die niet meteen bekend staat als een liedzanger maakten dat Albert Dohmen en zijn pianist Adrian Baianu gisteren een liedrecital gaven in een quasi lege Munt... de parterre geraakte amper gevuld.

FotoOp het programma stond een grotendeels laat-romantisch Duits programma. Ze begonnen met de Petrarca-sonetten van Liszt, drie liederen die wel vaker door operazangers uitgekozen worden. Dohmen maakte niet meteen een grote indruk. In de hoogte kregen we vooral veel gebrul te horen, soms meer declamatie dan zang, in twijfelachtig Italiaans. Een pupiter met de partituur moest als geheugensteun dienen gedurende het volledige recital. Het is een interessante optie om Benedetto sia 'l giorno als een Napolitaanse canzone te benaderen, maar dat vereist wel enige lichtheid. Nu klonk het als een olietanker die door de kanalen van Venetië peddelt.

De overgang naar Hugo Wolfs Michelangelo-Lieder was een opvallende verbetering. Het eerste lied, Wohl denk ich oft an mein vergangnes Leben, kreeg wel niet de nodige pianistieke opbouw mee. Maar Alles endet, was entstehet is een lied dat uit de mond van een Wotan zou kunnen komen. Dat soort trage beschouwende liederen blijkt Albert Dohmen beter te liggen. De pianist leek ook tevreden en stond nadien recht om applaus in ontvangst te nemen. Toen dat uitbleef, besefte hij dat er nog een derde lied was. Dit incidentje zorgde wel voor een klik bij de pianist. Tot dan toe was hij een brave begeleider die op de achtergrond bleef. Nu leek het wel alsof hij zich moest bewijzen en we kregen in Fühlt meine Seele das ersehnte Licht een veel presentere piano.

Na de pauze bleef de kwaliteit van de uitvoering crescendo gaan. Eerst met vijf liederen van Pfitzner. Ook hier was Dohmen op zijn best in liederen als Im Herbst of Sehnsucht. Ze eindigden het programma met hoogtepunten uit het oeuvre van Richard Strauss. In Heimliche Aufforderung werden de climaxen weer wat te veel gebruld, maar Die Nacht of Morgen waren aanvaardbaar goed.

Ik vrees wel dat Albert Dohmen nooit een begenadigd of meeslepend liedzanger zal worden. Voor het enige bisnummer keerde hij terug naar zijn natuurlijk habitat en zong hij Gurnemanz' "Du siehst, das ist nicht so", de Karfreitags-Zauber uit Parsifal, wat nogal uitgemergeld overkwam met enkel een piano.

Publicatie: dinsdag 28 mei 2013 @ 16:48
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen