ti guarda dal Grande Inquisitor

Verdi Requiem in Antwerpen

Na Nabucco eerder dit jaar, zet de Vlaamse Opera haar viering van het Verdi-jaar verder met een reeks opvoeringen van zijn Messa da Requiem onder leiding van chef-dirigent Dmitri Jurowski.

Foto

Ik heb al betere uitvoeringen gehoord. Maar vanaf het moment dat de cello's, gevolgd door het koor, het Requiem pianissimo inzetten, word ik overvallen door kippenvel. Net zoals bij de schetterende trompetten die het "Tuba mirum" aankondigen. Die trompetten zijn verdeeld over drie groepen, twee ervan zijn tegenover elkaar opgesteld in de zijloges van het eerste balkon en creëren zo een drie-dimensionale dialoog met golven die breed de zaal inrollen.

Met het "Kyrie" worden de vier solisten een voor een voorgesteld. Dat verloopt enigszins chaotisch en ze lijken nog niet echt opgewarmd. Mezzo Veronica Simeoni maakt aanvankelijk weinig indruk. Voor het "Liber scriptus" moet ze te vaak over haar grenzen brullen. Minder dramatische passages gaan haar veel beter af, zo is haar inzet van het "Lacrimosa" bloedmooi.

Hetzelfde geldt voor het "Agnus Dei". Samen met Julianna Di Giacomo zorgt ze hier voor een van de mooiste momenten van de avond. Het is wel spijtig dat dit op het einde ontsierd werd door snerpende violen, die in het algemeen gisteren geen al te beste avond hadden. Di Giacomo heeft een volle lyrische sopraan, maar net iets te weinig spinto-mogelijkheden. Desalniettemin zong ze een expressief "Libera me", met een redelijk gelukte hoge pianissimo-Requiem-noot.

Pavel Cernoch is de zwakke schakel in deze bezetting. Hij duwt zijn stem langs onder door zijn passagio waarna die in de hoogte samengedrukt wordt tot een weinig projecterend gepiep. Onder die omstandigheden wordt pijnlijk duidelijk hoe aartsmoeilijk zijn "Ingemisco" wel is. De "Hostias" gaat iets beter. Na een korte opwarming tijdens het "Kyrie" zingt Mirco Palazzi een mooi baspartij met een nobele uitvoering van het "Confutatis".

Publicatie: zaterdag 25 mei 2013 @ 10:54
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen