ti guarda dal Grande Inquisitor

Hanna-Elisabeth Müller in deSingel

In het laatste liedrecital van deSingel dit seizoen hoorden we de jonge Duitse sopraan Hanna-Elisabeth Müller in een overwegend Duits programma. Ze werd aan de piano begeleid door Juliane Ruf.

FotoHanna-Elisabeth Müller beschikt over alle troeven om een boeiende liedzangeres te worden. Ze heeft een aangename stralende stem met voldoende expressiemogelijkheden, haar stembeheersing is uitstekend en ze zingt met goede Duitse dictie. Ze leeft zich totaal in in de liederen die ze zingt en dat reflecteert zich ook in haar gelaatsuitdrukking.

Een zwak punt is nog de manier waarop ze de hoge noten benadert. In Strauss' Mädchenblumen - wat ik persoonlijk draken van liederen vind - schakelt ze dan regelmatig over naar opera-modus wat de lijn van de tekst breekt. Hetzelfde fenomeen trad op in Kennst du das Land. De andere Mignon-Lieder van Schumann zijn geen partij in vergelijking met de versies van Schubert of Wolf. Maar dat nam niet weg dat ze een indrukwekkend dramatische lezing gaf van Heiß mich nicht reden, maar toch ook met de nodige nuances. Tussen de Strauss en de Schumann, zong ze The Poet's Echo van Britten. Haar Engels is wel minder strak dan haar Duits. Als niet-Britten-fan vond ik deze liedcyclus toch zeer goed geslaagd.

Na de pauze volgde een selectie uit Schumanns Myrthen wat voor mij het hoogtepunt van de avond was. Ze doorliep allerlei emoties van de extase van Widmung tot een souvereine vertolking van Du bist wie eine Blume met een oneindige adem. Ze eindigde met het kokette Rätsel. Een belangrijk deel van het succes is ook te danken aan Juliane Ruf, die we al eerder in deSingel hebben kunnen bewonderen. Ze is een op-en-top-liedpianiste die elk lied meebeleeft. Ook op haar gezicht zie je de emoties passeren. De gedetailleerde manier waarop ze bijvoorbeeld Der Nußbaum speelt, is een voorbeeld voor elke liedpianist.

Publicatie: zondag 19 mei 2013 @ 18:34
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen