ti guarda dal Grande Inquisitor

Hänsel und Gretel in Parijs

Het is zelden een goed idee om een opera in een poppenhuis op te voeren. Maar dat weerhield Mariame Clément er niet van om dit toch te proberen met Hänsel und Gretel... met gemengd succes.

Foto

Het poppenhuis bestaat uit vier kamers op twee verdiepingen met in het midden een gang. Vooral in een klassiek hoefijzertheater als de Palais Garnier zijn de zichtlijnen op veel plaatsen niet ideaal en de verschillende muren in het poppenhuis verengen dat zicht nog meer. Een en ander maakte dat ik van het eerste bedrijf totaal niets gezien heb en slechts de helft gehoord heb (ook de akoestiek wijzigt dramatisch in zo'n kamertjesdecor). Het tweede en derde bedrijf speelden gelukkig (af en toe) aan de andere kant van het podium.

Het was geen slecht idee om de opera te situeren in het Wenen van rond 1900. Het feit dat de familie van de bezembinder Peter in een kast van een huis woont, maakt de actie wel iets minder geloofwaardig. Maar Clément lost dit op door haar enscenering vanuit de fantasie van de kinderen te benaderen. In een van de kamers zien we twee kindjes slapen, terwijl de "echte" Hans en Grietje in een andere kamer hun dromen en nachtmerries doormaken. Er zit genoeg magie in de voorstelling, voor wie het tenminste kan zien. Zo vallen ze in slaap in een kring van teddyberen nadat ze hun gebed gezongen hebben, waarna hun ouders verschijnen als ridder en prinses. De heks duikt op uit een gigantische taart en maakt nadien een metamorfose door van heks over dubbel van Gertrud tot een diva in glitterjurk, gevolgd door dansers die met bezems een can-can dansen, waarna de heks haar "Hexenlied" met een hoge noot afsluit... applaus.

Die hoge noot is één van de weinige goede noten die Anja Silja nog heeft. Een paar jaar geleden zong ze een zielige oude priores in Düsseldorf en haar stem is er zeker niet op verbeterd. Maar als heks kan je je waarschijnlijk beter veroorloven om meer te spreken dan te zingen. De kinderen waren uitstekend bezet met een sprankelende Anne-Catherine Gillet als Gretel, zij het met een paar onverwachte krijsende uithalen. Daniela Sindram zong Hänsel met warme mezzo.

De ouders waren Wagneriaans bezet met een niet altijd even zuivere Jochen Schmeckenbecher als Peter (hij zong een paar jaar geleden o.a. Alberich in Essen). Irmgard Vilsmaier kennen we nog van haar Gertrud in Antwerpen. Haar stem heeft nog gewonnen aan kracht, waardoor het niet hoeft te verwonderen dat ze zich ondertussen op Isoldes en Brünnhildes gestort heeft.

Publicatie: dinsdag 7 mei 2013 @ 9:19
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen