ti guarda dal Grande Inquisitor

Die EntfŁhrung aus dem Serail in Praag

Het derde operahuis in Praag is het "Stavovskť divadlo" (Statentheater). Het is tevens het oudste operahuis en is onder andere bekend omdat Don Giovanni en La clemenza di Tito daar gecreŽerd werden. Mozart blijft de hoofdbrok van het programma.

Foto
foto met een andere bezetting

Ik zag er gisteren een voorstelling van Die EntfŁhrung aus dem Serail in een herneming van een productie van JoŽl Lauwers uit 2011. De voorstelling begint met een kind-Mozart die op de souffleurskast staat om het orkest te dirigeren tot hij gestoord wordt door een feest achter hem, vaag zichtbaar door een half-transparant gordijn. Het is niet helemaal duidelijk wat daar het nut van is. Als dat gordijn naar beneden valt en opbolt, ontstaan golven waaruit Belmonte aanspoelt... wat op zich wel een mooi beeld is.

De rest van de voorstelling wordt gekenmerkt door grote houten muren die telkens verrold worden tot nieuwe scŤnes. Er was ťťn overbodige ingreep nadat Selim de vlucht verijdelt en hoort dat Belmonte de zoon van zijn vijand is. Dan haalt hij een dolk boven en doodt Belmonte en Konstanze. Dat neemt het volgende duet "Ach, Geliebe, dir zu leben" wel heel letterlijk, terwijl ze liggen dood te bloeden. Maar op het einde van dat duet zijn ze op miraculeuze wijze genezen zodat Selim hen toch kan vergeven. Een en ander maakt het slot van de opera ongeloofwaardig.

Afgezien van een Japanse Blonde, was het een volledig Tsjechisch/Slovaakse bezetting met een variabel geaccenteerd Duits. Twee zangers die ik een dag eerder in Jakobin gehoord heb, waren ook nu van de partij.

Zdenek Plech is een hilarische Osmin die de eerste helft van het eerste bedrijf domineert. Hij heeft wel niet de echt diepe noten voor bijvoorbeeld "O wie will ich triumphieren", maar hij zingt met veel kleur en oog voor de tekst. Ales Briscein maakte indruk als Belmonte. Hij lijkt wel onvermoeibaar met een homogene stem zonder registerovergangen tot en met een stralende hoogte. Tomas Korinek was een zwakke Pedrillo. Hij zingt "Frisch zum Kampfe" als een brandweersirene (na deze aria kwam de pauze, wat ik een vreemde plaats vind om de voorstelling te onderbreken), maar met "In Mohrenland" herneemt hij zich.

Jana Srejma KacirkovŠ was een degelijke Konstanze. Ze beschikt over het vocale gewicht om "Martern aller Arten" te dragen, inclusief een goede triller. De hoge coloraturen voerde ze soms wel onorthodox uit door er naartoe te springen zonder voorbereiding. Yukiko SrejmovŠ Kinjo was aangekondigd als lichtjes ziek. Maar dat leek geen invloed te hebben op haar stem. Ze zong een leuke Blonde. Zelfs een masserende en krakende Osmin tijdens "Durch Zšrtlichkeit und Schmeicheln" kon haar niet van de wijs brengen.

Publicatie: zondag 28 april 2013 @ 9:37
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel hťťl mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pellťas et Mťlisande in Antwerpen

Pellťas et Mťlisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pellťas et Mťlisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen