ti guarda dal Grande Inquisitor

Il segreto di Susanna & La voix humaine in Parijs

Vijftig jaar geleden overleed Francis Poulenc. De Opéra Comique herdenkt dit door La voix humaine te programmeren. Maar aangezien deze eenakter niet echt avondvullend is, hadden ze het originele idee om dit te koppelen aan Il segreto di Susanna van Ermanno Wolf-Ferrari... een werk dat ik nog nooit gehoord had.

Foto
foto's © Bohumil Kostohryz

Il segreto handelt over Susanna die stiekem sigaretten rookt. Als haar man thuiskomt en de tabaksgeur ruikt, denkt hij dat ze een minnaar heeft, wat dan tot een aantal misverstanden leidt. De muziek wordt omschreven als post-verismo en heeft een symfonische kwaliteit met brede Italiaanse melodieën die me zeer beviel.

Regisseur Ludovic Lagarde laat La voix humaine afspelen in hetzelfde decor van Antoine Vasseur. Het moderne appartement staat tevens op een draaiplateau, wat voor dynamiek zorgt in La voix humaine als we "Elle" met haar draadloze telefoon van het salon naar de slaapkamer of de badkamer zien dwalen. Tevens wordt hierdoor gesuggereerd dat Susanna een paar jaar oudere Elle is.

FotoDie continuïteit wordt nog meer bevestigd door dezelfde zangeres in beide rollen te bezetten. Anna Caterina Antonacci is een ongelooflijke Elle. Haar Frans is perfect verstaanbaar en alhoewel ze slechts tegen een stomme telefoon loopt te zingen, is ze constant geloofwaardig en had ik echt het gevoel alsof alles op dat moment gebeurt. Dit was een vertolking van het hoogste niveau en is met voorsprong de beste opvoering van La voix humaine die ik ooit gehoord heb.

In Il segreto di Susanna is haar rol iets beperkter in vergelijking met die van Susanna's man Gil, maar is muzikaal de meest interessante gaande van half-gesproken over recitatief tot aria's. Gil blijft een eendimensionale lyrische figuur. Dat zou natuurlijk ook aan de zanger Vittorio Prato kunnen liggen, die vrij monotoon blijft en hoogstens eens zijn stem verheft om zijn verontwaardiging uit te drukken.

Dit is een coproductie met de Waalse Opera. Als dit tweeluik naar Luik komt, dan kan ik iedereen aanraden om deze voorstelling te gaan bekijken... zeker als ze ook Antonacci zouden kunnen strikken.

Publicatie: zondag 17 maart 2013 @ 22:17
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen