ti guarda dal Grande Inquisitor

Falstaff in Parijs

Voor hun eerste Verdi-opera in het Verdi-jaar grijpt de Parijse Opéra terug naar een productie van Falstaff uit het tijdperk van Hugues Gall van 1999.

Foto

Regisseur Dominique Pitoiset verplaatste de handeling een paar eeuwen richting 1900, de tijd van de eerste auto's en fototoestellen met magnesium-flits. Alexandre Beliaev was verantwoordelijk voor een gigantisch decor. We zijn blijkbaar in de buitenwijken van Windsor. De volledige hoogte van het Bastille-podium is volgebouwd met een reeks bakstenen gebouwen van verschillende verdiepingen hoog. In een garage wordt gesleuteld aan een auto (met nummerplaat WIN-1813), er zijn een bar en winkels. En heel dat decor schuift dan ook nog eens heen en weer voor de scènewisselingen van de herberg naar het huis van Ford.

Het is allemaal zeer verzorgd en indrukwekkend. Maar dit decor maakt dat heel de opera zich op straat afspeelt, terwijl vijf van de scènes zich eigenlijk binnenshuis plaatsvinden. Op zich stoort dat niet, maar het komt wel enigszins idioot over om een fauteuil en paravent naar buiten te sleuren om de ontvangst van Falstaff voor te bereiden... of een wasmand verschillende trappen op te dragen om die dan naar beneden te gooien.

FotoAmbrogio Maestri begint stilaan onvermijdbaar te worden als Falstaff. De rol is hem letterlijk op het lijf geschreven. Hij weet perfect hoe hij de rol moet spelen en hoe ver hij kan gaan met zijn vocale expressie (en dat is heel ver). Hij is natuurlijk geen José Van Dam die je tot tranen toe kan bewegen met "Mondo ladro" - bij Maestri begint het publiek te lachen - maar voor de rest is hij een uitstekende Sir John.

Bij de "vrolijke vrouwtjes" is Marie-Nicole Lemieux al even onvermijdbaar geworden als Mrs Quickly. Ze gebruikt haar diepe alt voor hilarische komische effecten. Elena Tsallagova is een heerlijk zwevende Nannetta. Svetla Vassileva en Gaëlle Arquez zingen een degelijke Alice en Meg.

Artur Rucinski heeft zo zijn momenten als Ford. Het ene moment staat hij te brullen, maar dan zingt hij plots een doorleefde "E sogno, o realtà". Paolo Fanale was een zwakke Fenton, hij leek zich de hele tijd te sparen voor een aanvaardbare uitvoering van "Dal labbro il canto".

Publicatie: zondag 17 maart 2013 @ 9:30
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen