ti guarda dal Grande Inquisitor

Danielle de Niese in Dublin

De National Concert Hall in Dublin is een rechthoekige zaal - ze doet wat aan Flagey denken - met ongeveer duizend plaatsen. Terwijl de meerderheid van de Dubliners gisteren voor de buis of in het stadium zat voor een rugbywedstrijd van Ierland tegen Frankrijk, zat de concertzaal toch bijna volledig vol voor een zeer gevarieerd concert van Danielle de Niese en het RT… Concert Orchestra.

FotoDe eerste helft van de avond bestond uit haar normaal repertoire van Handel en Mozart. Ze begonnen uiteraard met een ouverture. Een groot symfonisch orkest dat de Music for the Royal Fereworks speelt, is iets dat je bij ons niet zo snel meer zult horen. Dirigent David Brody liet het orkest vooral traag en luid spelen. Het was een weinig feestelijk en bij momenten slordig begin van de avond. Als begeleider van Danielle de Niese reduceren ze gelukkig het volume wat.

Ze is een flamboyante zangeres met een grote dosis charme die het publiek perfect weet te bespelen. Op vocaal vlak was ik minder gecharmeerd. In de eerste aria, Semeles Endless pleasure, zat er nog wat ruis op haar stem, die niet helemaal verdween. Het lijkt alsof er zich in het midden van haar stem een gat aan het ontwikkelen is. Als ze in dat "gat" moet springen, klinkt haar stem lelijk en geforceerd. Maar dat neemt niet weg dat haar Piangero la sorte mia, en dan vooral het middendeel, het beste van de eerste helft was. Ook Mozarts Exsultate, Jubilate was goed, al waren de trillers niet fantastisch uitgevoerd.

Na de pauze verscheen ze in ander kleed en er stond een microfoon klaar voor bekende musical-deuntjes, van Summertime over I get a kick out of you tot I could have danced all night. Ze zong dit met stijl zonder in de val van de operazanger-die-musical-zingt te trappen. Maar het beste van de avond was het (enige) bisnummer... enkel begeleid door de piano zong ze een ontroerende Danny Boy, deze keer zonder versterking.

Publicatie: zondag 10 maart 2013 @ 10:52
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dť liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist JoŽl Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreŽerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geŽxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in premiŤre.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prťgardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts ťťn werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreŽerd werd in een regie van JoŽl Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen