ti guarda dal Grande Inquisitor

La dispute in de Munt

Na FrŁhlings Erwachen is La dispute de tweede opera van BenoÓt Mernier die in de Munt gecreŽerd werd. Het regisseurskoppel Karl-Ernst en Ursel Herrmann debuteert met deze productie tevens in een hedendaagse opera.

Foto
foto © Bernd Uhlig

JoŽl Lauwers en Ursel Herrmann bewerkten het gelijknamig werk van Marivaux tot een Franstalig operalibretto en voegden nog wat andere Marivaux-teksten toe om sommige rollen wat boeiender te maken. De opera begint barok met de verschijning van de goden "Amour" en "Cupidon" die twisten over trouw en ontrouw, en welke liefde - de hoofse romantische liefde of de libertijnse lichtvoetige liefde - de ware liefde is. Ze voeren daarvoor een experiment uit met vier jongeren (twee jongens en twee meisjes) die weg van de maatschappij opgegroeid zijn en met elkaar in contact gebracht worden en verliefd worden. Tot daar is de verwijzing naar Cosi fan tutte duidelijk. Een iets ouder koppel - een prins en prinses - is een extra niveau en vertegenwoordigt de ruziŽnde kant van de liefde...

Alle ingrediŽnten zijn aanwezig voor een boeiende opera. De Hermannen maken zoals gewoonlijk een mooi productie. Het decor bestaat uit een hoge groene haag met in het midden een doorzichtige kubus met TL-ribben, de "kooi" waarin het experiment plaatsvindt. De goden (die in de mensenwereld Carise en Mesrou heten) en het prinsenpaar vertoeven buiten de kooi en observeren. De personenregie is helder en gedetailleerd.

Vormelijk bestrijkt Mernier alle operavormen, van aria's en duetten over recitatieven en het melodrama tot gesproken dialogen. Muzikaal kabbelt de muziek gezapig voorbij met weinig opvallende uitschieters, tenzij misschien het duet van de prins en de prinses. Dat koppel is ook uitstekend bezet met Stťphane Degout en Stťphanie d'Oustrac, die daarmee eindelijk haar debuut in de Munt maakt. Bij de jongeren valt vooral het "hoge" koppel op, sopraan Julie Mathevet als Eglť en tenor Cyrille Dubois als Azor zijn namen om te onthouden. Bij de goden kunnen we nog eens genieten van Dominique Visse als Amour-Carise, al begint zijn stem serieuze ouderdomsverschijnselen te vertonen.

Publicatie: vrijdag 8 maart 2013 @ 18:35
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cťdric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opťra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dť liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist JoŽl Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreŽerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geŽxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in premiŤre.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreŽerd werd in een regie van JoŽl Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen