ti guarda dal Grande Inquisitor

La fanciulla del West in Luik

Velen, mezelf incluis, zullen verbaasd opgekeken hebben toen ze een jaar geleden de aankondiging lazen dat een Met-ster als Deborah Voigt zou optreden in een doordeweekse voorstelling van La fanciulla del West in de Waalse Opera. Anderzijds is dat gezien de huidige staat van haar stem misschien toch geen verrassing.

Foto

Twee jaar geleden, hebben we haar Minnie al leren kennen via de cinema-uitzendingen van de Met. Ondertussen is Deborah Voigt drie Brünnhildes verder en is haar stem versleten. Ze klinkt schriel en er gaat geen warmte van uit, ze klapt regelmatig dicht en dan projecteert haar stem niet meer, haar hoogte is lelijk met een opvallend krijsende hoge do in "Laggiù nel Soledad". In het tweede bedrijf is ze nog redelijk genietbaar, maar de rest van de voorstelling wordt best zo snel mogelijk vergeten.

Haar twee mannen zijn beduidend beter. De laatste keer dat ik Carl Tanner hoorde, was als een concertante Dick Johnson in Edinburgh. Zijn donker timbre klinkt mooi homogeen en hij nuanceert meer dan vroeger. Carlos Almaguer heeft al verschillende Verdirollen gezongen in Luik en hij zong een geslaagde Jack Rance.

Over de productie kan ik nog eens lekker kort zijn. Lorenzo Mariani gelooft niet in herinterpretatie en gaat ervan uit dat een productie meer kan ontroeren als ze aansluit bij het libretto. Nu, ontroeren doet hij niet met deze productie maar ze is visueel mooi verzorgd... in het laatste bedrijf laat hij Minnie zelfs te paard opkomen om Johnson te redden. Het enige originele ideetje is dat Rance op het einde van de opera zelf zijn hoofd in de strop steekt.

Publicatie: woensdag 27 februari 2013 @ 18:10
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen