ti guarda dal Grande Inquisitor

Sophie Karthäuser in het Conservatorium

Een jaar geleden stond Sophie Karthäuser nog in de Munt voor een liedrecital. Gisteren was ze weer in Brussel, deze keer in de intiemere zaal van het Conservatorium en met Eugène Asti als pianist, voor een Duits-Frans liedprogramma.

FotoNet zoals vorig jaar blonk ze uit met haar uitstekende uitspraak - zowel in het Frans als in het Duits - haar homogene stem en voortreffelijke tekstinterpretatie. In het Duits repertoire neigde dit soms wel naar overinterpretatie. Het is bijvoorbeeld niet omdat in Schumanns Widmung een zin als "Du meine Wonn', o du mein Schmerz" voorkomt, dat dit een triestig lied zou zijn. Haar gezichtsuitdrukking wisselt met elk woord en daarbij verliest ze het groter geheel uit het oog. Maar beter wat te veel expressie dan te weinig.

Ik had vooral bedenkingen bij haar Schubertvertolkingen. De drie Mignon-Lieder (D.877) kregen een te opera-achtige uitdrukking met brede vocale gebaren. Het tempo van Heiss mich nicht reden was ook wat te snel naar mijn zin... net zoals dat van Gretchen am Spinnrade, waardoor ons Gretchen eerder aan een moderne naaimachine leek te zitten dan aan een spinnewiel. De zes liederen van Clara Schumann (opus 13) kwamen na de gejaagde Schubert-liederen als een verademing.

In het tweede deel van de avond met Franse liederen, doseerde ze haar zeggingskracht veel beter. Na twee Hahn-klassiekers, A Chloris en Quand je fus pris au pavillon, zong ze de drie bekende Satie-liederen. In La statue de bronze koesterde ze het understatement, Daphénéo zong ze met charmante naïviteit.

Ze eindigde met Francis Poulenc (die in januari exact 50 jaar geleden overleed). Hij componeerde zijn laatste liedcyclus La courte paille voor Denise Duval. Het is een gevarieerde cyclus die niet zo vaak opgevoerd wordt en waarbij de oneven liederen relatief serieus zijn en de even liederen in de lijn liggen van de eerdere Satie-kolder. De grappige liederen zong Karthäuser met even veel stijl en een perfecte timing. De serieuze liederen, en dan vooral Le sommeil en Les anges musiciens, waren geparfumeerd met de sfeer van Les dialogues des Carmélites.

Het Poulenc-groepje werd officieel afgesloten met het overbekende Les chemins de l'amour, waarna nog C volgde als enig bisnummer. Er stonden micro's, dus ik veronderstel dat dit concert ooit wel ergens te (her)beluisteren valt. Vooral voor de Franse liederen kan ik dat aanraden...

Publicatie: zondag 24 februari 2013 @ 9:20
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen