ti guarda dal Grande Inquisitor

Lucrezia Borgia in Brussel

Na Lulu, Violetta en Manon is Lucrezia Borgia de laatste in het vrouwenkwartet dat het Muntseizoen domineert. Min of meer hetzelfde team als dat van Lucia di Lammermoor stond in de arena van het Koninklijk Circus.

Foto
foto © Clärchen en Matthias Baus

Elena Mosuc zong een goede Lucrezia Borgia, echter zonder het niveau van haar Lucia te evenaren. Haar "Com'è bello" was heel mooi gezongen, maar werd afgerond met halfslachtige trillers. Tegen het einde van het eerste bedrijf begonnen vermoeiingsverschijnselen op te treden en de slotnoten van "Era desso il figlio mio" moest ze er klankloos uitpersen. Charles Castronovo was een betere Gennaro dan indertijd Edgardo. Met een ruime Italiaanse stem zong hij "Di pescatore ignobile".

Ik had Paul Gay niet zo snel in een belcantorol verwacht. Maar hij is verrassend goed als Don Alfonso, al worden de coloraturen van "Vieni, la mia vendetta" meer uitgespreid dan aanvaardbaar is. Maar de ster van de avond was voor mij Silvia Tro Santafé die de travestierol van Maffio Orsini zong met warme alles omvattende alt. Maffio's brindisi "Il segreto per esser felici" was een genot om naar te luisteren.

Maar zoals gewoonlijk is het probleem de zaal. Om iedereen toch zo veel als mogelijk van de zangers te laten genieten, zingen die in alle richtingen. En eens een zanger wegzingt van een deel van het publiek, verdwijnt die klank in de muren van het Circus. Hetzelfde geldt voor het orkest dat nooit ruimtelijk aanwezig is zoals in een echt operahuis als de Munt.

Regisseur Guy Joosten maakt van de volledige zaal gebruik door bijvoorbeeld het koor op te stellen rond de arena of op het balkon. In de arena schuift weer een lange tafel in en uit zoals bij Lucia. Decorontwerper Johannes Leiacker heeft de vier ingangen versierd met reusachtige poppen. Aangezien elk bedrijf plaatsvindt tijdens een gemaskerd bal of een ander carnavalsfeest, dragen koor en comprimario's bijna constant een masker... gaande van varkenskoppen tijdens de proloog tot doodskoppen voor de "danse macabre" van het tweede bedrijf.

De personenregie is minder gedetailleerd dan wat we van Guy Joosten gewend zijn, en spitst zich vooral toe op Lucrezia Borgia. Vooral Gennaro blijft bleek. Maffio Orsini krijgt tenminste nog een sinister Eboli-ooglapje en een protese-hand. Uiteraard geeft hij het Gennaro-Maffio-duet in het tweede bedrijf een homo-erotische invulling. Verder zijn er nog wat onbegrijpelijke ingrepen zoals zinloze gevechtscènes tijdens het eerste bedrijf of het paukenmotief uit de ouverture dat op het irritante af herhaald wordt voor het begin van de opera...

Publicatie: vrijdag 22 februari 2013 @ 9:48
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen