ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Walküre in Parijs

Zoals elk groot operahuis plant de Opéra de Paris dit jaar ook een volledige Ring-cyclus. Die komt pas eind juni, maar ze zijn wel al begonnen met elke maand één deel op te voeren. In vergelijking met de première van Die Walküre in 2010 hebben ze bijna de volledige bezetting vernieuwd, wat vooral voor het eerste bedrijf een opmerkelijke verbetering is.

Foto

De enige overblijver van drie jaar geleden is Günther Groissböck als Hunding. Zijn stem heeft wat meer zwarttinten gekregen, waardoor hij dreigender overkomt. Hij zou zonder problemen een broer van Alberich kunnen spelen. Maar het is vooral de Wälsung-tweeling die de show steelt. Stuart Skelton is een uitstekende Siegmund. Hij heeft een gigantische stem met baritonale neigingen. Hij probeert soms wel teveel te doen. Na een overweldigende "Ein Schwert verhiess mir der Vater" moest hij toch even recupereren, waardoor hij af en toe begon te blaffen tijdens "Winterstürme".

Martina Serafin had daarentegen geen problemen om de rol van Sieglinde te doseren. Ook zij vult moeiteloos de grote zaal van de Bastille. Haar "Siegmund, so nenn' ich dich !" rivaliseert in omvang en slagkracht de "Wälse, Wälse" van Skelton. Maar ze kan ook haar stem terugbrengen tot intiemere dimensies. Ze weet prachtig het verhaal van haar ontvoering te vertellen met de nodige aandacht voor de tekst, die ik in de eerste plaats van een doorwinterde liedzangeres zou verwachten.

Met het tweede bedrijf zakte het niveau wat. Sophie Koch waagt zich na de Rheingold- nu ook aan de Walküre-Fricka. Koch is uiteraard een fantastische zangeres, maar ze is geen Fricka die Wotan alle hoeken van de kamer laat zien. Ze is vooral bezig met veel volume te produceren, waardoor er geen ruimte voor interpretatie overblijft. Een zin als "Siegmund verfiel mir als Knecht" zou het hoogtepunt van haar donderpreek moeten zijn, maar nu bleef ik wat op mijn honger zitten. Hetzelfde geldt voor de Wotan van Egils Silins. Hij heeft hier (en ook in de Vlaamse Opera trouwens) al de Rheingold-Wotan gezongen. Hij is vooral overtuigend als de woedende Wotan van het derde bedrijf en zingt een degelijke "Abschied". Maar hij kan zijn grote monoloog van het tweede bedrijf "Als junger Liebe Lust mir verblich" niet lang boeiend houden.

Alwyn Mellor is een nieuwe Brünnhilde voor mij, die vooral de indruk nalaat dat ze te vroeg de overstap naar het hoogdramatische vak gemaakt heeft. Haar hoge noten klinken fantastisch in de Hojotoho's, maar haar middenstem draagt met moeite tot achterin de zaal en haar lage noten zijn onbestaande. Het gevolg is een echoënde stem en een weinig beklijvende vertolking.

De regisseur Günter Krämer heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om hier en daar wat te veranderen, vooral tijdens het eerste bedrijf. De grote trap zien we nu al tijdens de ouverture. Op die trap staat een groepje naakte mannen en één vrouw (die later de helden worden tijdens de Walkürenrit) die afgeslacht worden door Hundings mannen. Het slot van de opera is ook logischer gemaakt. Nu slaapt Brünnhilde in op de trap, waar ze in het laatste bedrijf van Siegfried ook zal ontwaken, in plaats van op een tafel. De mooie scènes zijn behouden gebleven, zoals de maanovergoten bloesemtuin of de appelarena waar Siegmund sterft.

Publicatie: donderdag 21 februari 2013 @ 10:17
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen