ti guarda dal Grande Inquisitor

Ciboulette in Parijs

Reynaldo Hahn kennen we vooral van zijn goed in het oor liggende liederen waar je zo een Belle Epoque-salon bijfantaseert. Maar hij heeft ook een aantal opera's en operettes geschreven. De minst onbekende daarvan is Ciboulette. Het is een operette die ik enkel ken van CD (Mesplé, Gedda, José Van Dam) en ik had niet verwacht die ooit eens live te kunnen horen. Maar gelukkig bestaat de Opéra Comique !

Foto
foto © Elisabeth Carecchio

Ciboulette werd in 1923 gecreëerd in het Théâtre des Variétés, een paar honderd meter van de Salle Favart, waar ook verschillende Offenbach-operettes het licht zagen. De operette vertelt het verhaal van de jonge boerendochter Ciboulette, die haar groenten verkoopt op de markt van Les Halles. Ze hoort van een waarzegster dat ze haar toekomstige geliefde tussen de savooien zal vinden. En nadat haar rivale plots helemaal wit geworden zal zijn en ze zelf een brief in een tamboerijn ontvangen zal hebben, zal liefde en eer hun deel zijn. Al die voorspellingen komen uiteraard uit. Die geliefde is de rijke Antonin de Mourmelon. Een en ander wordt een handje geholpen door Duparquet, de marktmeester van Les Halles.

Michel Fau heeft een klassieke enscenering gemaakt die teruggrijpt naar het verleden. De volledige eerste scène is in grijstinten, verwijzend naar de zwart-wit-foto's uit die periode. Pas als Ciboulette opkomt, brengt ze ook kleur mee. Het koor wordt nogal statisch behandeld. Maar het is een onderhoudende vertoning. Het enige minpunt is de overgang tussen het tweede en derde bedrijf. Dan wordt een piano het podium opgeduwd en kruipt de regisseur in het kostuum van "La Comtesse de Castiglione" om de Hahn-melodie "Mon rêve était d'avoir un amant" te... euh... zingen. Het is het soort variéténummertje dat enkel Fransen grappig vinden, mij vervulde het met plaatsvervangende schaamte.

Dirigente Laurence Equilbey leidde een degelijk tot goede bezetting, aangevoerd door een mooie Julie Fuchs als Ciboulette. Ze heeft een frisse sopraanstem, zingt mooi Frans en kan ontroeren met "C'est sa banlieue". Julien Behr is een elegante Antonin. Hij doet eigenlijk niets fout, maar kon me toch niet overtuigen van de waarachtigheid van zijn gevoelens. Jean-François Lapointe deed dat des te meer als Duparquet. Naast het schitterende duet met Ciboulette, "Nous avons fait un beau voyage", was het vooral met "C'est tout ce qui me reste d'elle" dat hij de volledige zaal stil kreeg. Het vertelt over een ver verleden toen hij nog bekend stond als ene Rodolphe en met een paar bohémien-vrienden een Parijs zolderkamertje betrok, waar zijn geliefde stierf met haar koude handjes in een mof...

Tenslotte, bij het binnenkomen wordt samen met de bezettingsfiche ook een stuk partituur uitgedeeld. Tijdens de Muguet-finale van het eerste bedrijf en de slotscène met Ciboulettes wals wordt het publiek uitgenodigd om het refrein mee te zingen. En wie wil, kan een uur voor het begin van de voorstelling een half uurtje zangles krijgen. Het is een perfecte manier om een operettemelodie in ieders hoofd te planten zodat iedereen de zaal fluitend verlaat. De voorstelling van vrijdag 22 februari wordt live uitgezonden op France Musique.

Publicatie: dinsdag 19 februari 2013 @ 10:01
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen