ti guarda dal Grande Inquisitor

Rigoletto in Kinepolis

Oorspronkelijk zou Luc Bondy een nieuwe productie van Rigoletto aanleveren voor de Met. Uiteindelijk werd dat idee geschrapt, mogelijk na een aantal weinig positieve kritieken na de première bij de Wiener Festwochen en/of omdat "zijn" Tosca in de Met niet op algemeen gejuich onthaald werd. De Broadway-regisseur Michael Mayer werd op korte termijn gevraagd om het spektakel over te nemen.

Foto
foto © Ken Howard

Mayer verplaatst de hele zaak naar het Las Vegas van de jaren '60. Voor de Hertog en zijn entourage, inclusief Rigoletto, laat hij zich inspireren door de Rat Pack rond Frank Sinatra. Het eerste bedrijf speelt zich dan ook af in een casino, een lift leidt naar het appartement van Rigoletto boven de speelzaal en een andere lift naar het verblijf van de Ceprano's. Tijdens de ontvoering van Gilda wordt Rigoletto in die tweede lift gestoken, wat even ongeloofwaardig overkomt als het origineel. De keuze om Monterone te veranderen in een Arabische sjeik is minder geslaagd omdat het de waarde van de vervloeking hypothekeert. Maar in het algemeen werkt het concept redelijk goed... inventieve ondertitels doen de rest. In het februarinummer van Opera News geeft de regisseur wat meer duiding bij zijn enscenering.

De Met heeft een eersteklasbezetting verzameld. Zeljko Lucic is een overweldigende Rigoletto. Hij ontroert in zijn eerste duet met Gilda als hij over haar moeder vertelt. Zijn grote monoloog is hartverscheurend... nog voor hij aan de eigenlijke "Cortigiani"-aria begint. Zijn stem blinkt uit door een sterke Verdiaanse hoogte, waar hij ook piano kan zingen, en een perfecte homogeniteit over zijn volledig bereik. Homogeniteit is ook de kern van Piotr Beczala's Hertog. Zijn registers sluiten naadloos aaneen en hij maakt indruk in het tweede bedrijf met "Parmi veder le lagrime". Enkel in het eerste bedrijf miste zijn "Questa o quella" nog wat stuwing. Na twee zwangerschappen is de stem van Diana Damrau warmer en breder geworden, misschien een tikkeltje te rijp ondertussen voor Gilda. Maar alle noten en trillers zijn aanwezig en haar "Tutte le feste" is een gedetailleerd portret. Stefan Kocán klonk verrassend goed als Sparafucile, maar totaal anders dan de keren dat ik hem live gehoord heb... de invloed van de elektronica of zou hij toch leren zingen hebben ?

Publicatie: zondag 17 februari 2013 @ 10:18
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen