ti guarda dal Grande Inquisitor

Nabucco in Antwerpen

Het is nog niet zo gek lang geleden dat de Vlaamse Opera Nabucco uitgevoerd heeft. Tijdens de renovatie gaven ze een concertante uitvoering met een schitterende bezetting. Gisteren ging een geënsceneerde versie in première die nauwelijks de middelmaat overwon.

Foto
foto © Annemie Augustijns

Het was al meteen mis in het eerste bedrijf... Als Francesco Ellero d'Artegna Zaccaria's eerste aria "Come notte a sol fulgente" zingt, horen we één monotone stroom aan gebrulde noten. Iano Tamar moet daar als Abigaille echter niet voor onderdoen. Amper drie jaar geleden was ze nog een overtuigende Lady Macbeth in de Munt. Nu laat ze haar intonatie in de kleedkamer en hangen haar registers met haken en ogen aan elkaar. Van Mikhail Agafonov (Ismaele) weten we al langer dat hij niet de meest subtiele zanger is en Marija Jokovic zingt Fenena met de vlakke toon van een brandalarm. Kortom, na een dik half uur had ik al goesting om er de brui aan te geven.

Nadien werd het wel iets beter. Francesco Ellero d'Artegna probeerde zowaar mezza voce te zingen tijdens "Tu sul labbro", maar tegelijkertijd haalt hij dan ook al het tempo uit dit gebed en stuikt de scène in elkaar. Iano Tamar bleef een ramp. Haar staccatowerk is nog wel goed en haar sterfscène aanvaardbaar, maar dat is niet genoeg om de avond te redden. Gelukkig is er nog Dalibor Jenis die in de Vlaamse Opera zijn roldebuut maakte als Nabucco. Hij heeft een grote stem met een breed bereik en stevige hoogte. Hij is op zijn best als hij forte moet zingen. In de stillere passages, zoals zijn "Dio di Giuda", krijgt zijn timbre een omfloerste klank. Maar ook dan blijft hij mooi sonoor klinken.

Naar hedendaagse maatstaven is de enscenering redelijk "normaal"... geen naakte vrouwen, geen seksuele handelingen, geen relevantisering naar de Palestijnse kwestie of nodeloos geweld. Regisseur Daniel Slater zoekt het iets dichterbij met de onderdrukte Hebreeërs als indignado's met Guy Fawkes-masker en Nabucco als gekroonde bankdirecteur van de NAB-bank met vergulde New Yorkse "Wall Street Bull". Uiteraard leidt dat tot de nodige portie ongerijmdheden.

De vorige drie productie van de Vlaamse Opera waren best te verdedigen, maar deze Nabucco heeft weinig te bieden... tenzij de goede prestatie van het koor.

Publicatie: vrijdag 8 februari 2013 @ 17:42
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen