ti guarda dal Grande Inquisitor

Guillaume Tell in Amsterdam

Rossini's Guillaume Tell behoort tot één van de eerste "grand-opéras", maar wordt slechts zelden uitgevoerd. De voorstellingen in Luik liggen al ver in het verleden en ook in de Parijse Bastille is het al bijna tien jaar geleden dat de opera nog te zien was. De Nederlandse Opera komt nu met een nieuwe productie.

Foto

Pierre Audi was verantwoordelijk voor één van zijn typische regieën in een abstract decor van rotsen, koeien en schapen met een mooie kleurrijke belichting en ook weer wat vuurwerk. Het skelet van een boot hangt als een loopbrug boven het podium. Het houten raamwerk van drie houten huisjes dient als uitkijkpost van Gesler en zijn mannen. Het ballet werd creatief ingevuld met een paar in zwart leer gestoken dansers die de Zwitserse bevolking dwingen te dansen.

De bezetting was redelijk goed. Nicola Alaimo hebben we al een aantal keer in Luik gehoord, meest recent als de Barbiere-Figaro. Guillaume Tell is echter nog een te zware rol voor deze jonge bariton. "Sois immobile" was wel mooi en met gevoel gezongen, maar voor het grootste deel van de avond geraakte zijn stem moeilijk over het orkest. De rest van de Tell-familie was wel in orde. Helena Rasker zong met een warme mezzo de rol van Hedwige. Eugénie Warnier was een integere Jemmy, wier sopraan moeiteloos boven het ensemble uitkwam.

Guillaume Tell is berucht omwille van de tenorpartij. John Osborn is een van de zeldzame tenors die hoge noten, Rossiniaanse flexibiliteit en een zekere robuuste heroïek combineert tot een gedegen vertolking van Arnold. Hij is vocaal op zijn best in de liefdesscènes met Mathilde. Zijn grote scène komt pas in het laatste bedrijf. Het recitatief voorafgaand aan "Asile héréditaire" was quasi perfect, ook de aria stelde weinig problemen, maar voor de cabaletta "Amis, amis, secondez ma vengeance" kwam hij wat stoom tekort.

Ik had geen al te hoge verwachtingen betreffende Marina Rebeka. Vorig jaar, heb ik haar gehoord als een teleurstellende Lucia tijdens het operafestival van Riga. Uit het interview in het DNO-magazine kon ik afleiden dat ze toen recent uit zwangerschapsverlof kwam, wat misschien een en ander verklaart. Haar Mathilde was in alle geval een stuk beter. Ze zong met een zilveren, meisjesachtige stem en duidelijk Frans. Vooral haar aria "Sombre forêt" deed ze goed. Voor haar tussenkomst in het derde bedrijf om Jemmy in bescherming te nemen, mist ze wel het dramatische gewicht.

Alles bij elkaar was het zeer geslaagde voorstelling. Aangezien het een co-productie is met de New Yorkse Met, zou het me niet verbazen als deze productie een van de volgende jaren opduikt in de cinema-voorstellingen...

Publicatie: zondag 3 februari 2013 @ 23:30
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen