ti guarda dal Grande Inquisitor

Manon Lescaut in de Munt (1/2)

Puccini wilde de vergelijking met Massenets Manon vermijden en koos daarom zo veel mogelijk andere scènes uit de roman van Abbé Prévost. Zijn Manon Lescaut is dan ook een problematisch en weinig samenhangend werk... net zoals La bohème trouwens. Als daar dan ook nog eens een conceptueel regiesausje over gegoten wordt, dan wordt het verhaal zeker niet duidelijker.

Foto
foto © Karl Forster

Regisseur Mariusz Trelinski portretteert Manon Lescaut als een soort kameleon die er in elke scène weer anders uitziet. In het eerste bedrijf komt ze al sletterig over, en helemaal niet als het onschuldige meisje dat door haar familie naar een klooster gestuurd wordt. Daar valt nog iets voor te zeggen, maar er zijn weer te veel andere discrepanties tussen de tekst en wat er te zien is op scène.

In het decor van een donker metrostation is het bijvoorbeeld moeilijk om de verzengende Amerikaanse woestijnzon van het laatste bedrijf of Manons gevangenis van het derde bedrijf te zien. Je kan je natuurlijk wel voorstellen dat alles zich afspeelt in de fantasie van Des Grieux, maar dat is de klassieke gemakkelijkheidsoplossing van regisseurs die niet weten wat doen... behalve dan vooral niet het libretto lezen. Qua sfeer ligt deze productie volledig in het verlengde van La traviata, maar dan iets rauwer. Met dit verschil dat het koor nu wel op het podium mag staan en dat er geen verontschuldigende briefjes uitgedeeld worden.

Peter de Caluwe deed wel een mededeling voor de voorstelling. Deze keer om aan te kondigen dat Brandon Jovanovich, die Des Grieux zou zingen, 's morgens opgestaan was met een stembandontsteking maar toch ging proberen te zingen. Op zich vind ik dat al onverantwoord, zeker als je een tweede bezetting ter beschikking hebt om uit te putten.

Het eerste bedrijf ging nog redelijk goed. Hij zong een voorzichtige "Tra voi, belle, brune e bionde", meer als een Tosti-lied wat niet helemaal ongepast is. In "Donna non vidi mai" kon hij nog zijn spinto-tenor uitspelen. Maar in het tweede bedrijf begon het mis te gaan. Vanaf het duet met Manon, "Tu, tu, amore, tu", begint hij vocale binnenwegen te nemen om uiteindelijk te crashen.

Voor de twee bedrijven na de pauze, hadden ze dan toch de tweede Des Grieux opgetrommeld. Hector Sandoval heeft een minder verfijnde stemvoering, maar bracht de opera tot een goed einde. Volgende week hoor ik nog de volledige tweede bezetting en zal ik nog op hem terugkomen.

Maar de ster van de avond was Eva-Maria Westbroek als Manon Lescaut. Dat lag niet meteen voor de hand. Haar vorige Puccini-rol die ik hoorde - Giorgetta in Il tabarro - vond ik niet helemaal geslaagd. Manon ligt haar beter, alhoewel haar laag register in het ideale geval iets steviger zou mogen zijn en haar hoogte iets minder schreeuwend. Maar dat weerhield haar er niet van om een ontroerende "Sola, perduta, abbandonata" te zingen met veel kleurvariaties.

Publicatie: woensdag 30 januari 2013 @ 14:43
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen