ti guarda dal Grande Inquisitor

Chovanshchina in Parijs

De Parijse Opera herneemt Andrei Serbans meer dan 10 jaar oude productie van Chovanshchina. Michail Jurowski (de vader van Dmitri Jurowski) dirigeerde de Shostakovitch-orkestratie.

Foto

Veel statische sta-en-zing-momenten van het koor als de solisten maakten dat de voorstelling maar traag op gang kwam. Pas vanaf het derde bedrijf, met het ballet ten huize van Khovanski, komt alles in een stroomversnelling om te eindigen met de collectieve zelfmoord van de Oud-Gelovigen.

Serban heeft een goed leesbare enscenering gemaakt - ook wat het koor betreft - in een abstract decor met luxueuze kostuums. Het uitgebreide koor neemt verschillende rollen op zich, maar de Streltsy, het Russische volk of de Oud-Gelovigen zijn visueel goed van elkaar onderscheiden. Tijdens het vierde bedrijf beleefde het koor zijn "moment de gloire" na een fenomenaal a capella en piano gezongen slot.

Op de bezettingslijst staan veel Russisch klinkende namen, de ene al bekender dan de andere. De bezetting werd gedomineerd door Marfa en Dosifei. Larissa Diadkova combineert een mezzo-lichtheid met diepe alt-kleuren. Haar stem klinkt gigantisch als ze vlotjes over het volledig koor zingt. Haar waarzeggingsscène deed mijn haar recht staan.

Orlin Anastassov zong Dosifei met een warme bas en de nodige autoriteit. Gleb Nikolsky beschikt ook over bakken uitstraling als Prins Ivan Khovanski, zowel scenisch als vocaal, maar weinig toonvastheid. Vladimir Galouzine kon overtuigen als Prins Andrei met zijn baritonaal timbre, dat sterk contrasteerde met de nasale klank van Vsevolod Grivnov als Prins Golitsin.

Publicatie: zaterdag 26 januari 2013 @ 10:02
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen