ti guarda dal Grande Inquisitor

Christiane Oelze in het Conservatorium

Het is al tien jaar geleden dat ik Christiane Oelze nog eens in een liedrecital gehoord heb. Ze trad vandaag nog eens op in het frisse Brussels Conservatorium samen met het Nash Ensemble.

FotoDe Chansons madécasses waren een opdrachtwerk met als eis dat de zanger begeleid moest worden door een piano, fluit en cello. Het is geen alledaagse combinatie waardoor je zelden de kans krijgt om dit werk opgevoerd te horen. Maurice Ravel gaat heel creatief om met de mogelijkheden van de instrumenten, waardoor bevreemdende en zeer modern aandoende effecten ontstaan om de Afrikaanse sfeer van Madagaskar op te roepen. Net zoals bijvoorbeeld zijn Histoires naturelles zijn deze drie liederen gecomponeerd op prozateksten.

Het zouden interessante liederen kunnen zijn, maar Oelze schoot schromelijk tekort. Ze heeft nooit een grote stem gehad, maar die is wel voldoende om de zaal van het Conservatorium te vullen. Vroeger kon ze haar twijfelachtige techniek nog enigszins verdoezelen met jeugdig enthousiasme. Ondertussen is haar hoogte onbetrouwbaar geworden. Voor elke iets hogere noot gooit ze haar hoofd achteruit alsof ze Brünnhildes strijdkreet gaat hojotoho-en. Wat echter uit haar keel komt, klinkt hees en dof en niet altijd juist.

Voor de tweede liedcyclus hadden ze La bonne chanson uitgekozen. Deze liederen, op teksten van Paul Verlaine, zijn uiteraard bekend in de versie met piano. Gabriel Fauré heeft echter ook versie voor piano en strijkkwartet gecomponeerd... die hij zelf overigens niet echt geslaagd vond, in die mate zelfs dat hij afraadde om ze uit te voeren. De bijdrage van het strijkkwartet is inderdaad niet zo belangrijk en minder creatief dan wat Ravel allemaal bedenkt.

Dit zou een vreugdevolle liedcyclus moeten zijn. Verlaine schreef de gedichten voor zijn verloofde Mathilde Mauté en Fauré droeg zijn liedcyclus op aan zijn geliefde Emma Bardac (alhoewel zij uiteindelijk met Debussy zou trouwen). Maar ook hier worstelt Oelze zich weer door liederen als La lune blanche luit dans les bois en weet ze niet de "joie" van J'allais par des chemins perfides over te brengen. In zijn geheel was er weinig evolutie in haar vertolking van La bonne chanson. Het feit dat haar ogen geen seconde de partituur loslieten, droeg ook niet bij tot een boeiend concert. Spijtig.

Publicatie: donderdag 24 januari 2013 @ 23:15
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen