ti guarda dal Grande Inquisitor

Maria Stuarda in Kinepolis

Het is best wel verwonderlijk dat het tot de 21ste eeuw geduurd heeft vooraleer de Met Donizetti's Maria Stuarda voor de eerste keer opvoert, zeker als je weet dat er tijden waren dat zangeressen als Joan Sutherland of Beverly Sills regelmatig door New York wandelden. Maar nu is er dus een nieuwe productie, de tweede van de Tudor-trilogie, in een regie van David McVicar met veel aandacht voor de personenregie die in de cinema goed tot zijn recht komt.

Foto

De bezetting is enigszins verbazend. Meestal gaat een sopraan-Maria de strijd aan met een mezzo-Elisabetta. In New York deden ze het omgekeerd, wat ik geen onverdeeld succes vond.

Joyce DiDonato is natuurlijk een fantastische zangeres en ze is met voorsprong de meest boeiende zanger op het podium. Ze is de enige die trillers zingt, haar legato is adembenemend, haar dynamische details zijn fenomenaal en ze weet perfect hoe ze het meeste uit de tekst moet halen. Vooral haar slotscène, beginnend met het aangrijpend gebed "Deh, tu di un umile preghiera", is een sterk staaltje van concentratie en stembeheersing. Maar ze moet ook regelmatig noten in de buurt van een hoge do produceren, die spijtig genoeg iets te vaak kleurloos snerpen.

Elza van den Heever moet op theatraal vlak nauwelijks onderdoen voor Joyce DiDonato. Maar ze heeft een weinig fonogenieke stem die live vermoedelijk beter is dan wat er overblijft na de tussenkomst van elektronica. Maar ook interpretatief bleef ik iets te vaak op mijn honger zitten. Matthew Polenzani is zowat de lyrische huistenor van de Met. Hij zong een betrouwbare en degelijke Leicester zonder voor veel vocale opwinding te zorgen.

Publicatie: zondag 20 januari 2013 @ 10:07
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen