ti guarda dal Grande Inquisitor

Gerald Finley in deSingel

De vorige keer dat ik Gerald Finley hoorde, was ongeveer een jaar geleden op de Schubertiade Schwarzenberg. Hij stelde toen vocaal teleur, mogelijk ten gevolge van de vermoeidheid na een reeks Meistersingers. Gisteren was hij in deSingel voor een liedrecital - weer met Julius Drake aan de piano - en ik ben verheugd dat zijn stem terug de lichtheid en flexibiliteit heeft van vroeger.

FotoZe brachten een klassiek Duits programma met liederen van Schubert en Mahler uit het ijzeren repertoire. Het openingslied Der Strom was zowat het meest obscure van de avond. De naïeve vreugde op het einde van Der blinde Knabe was nog iets te larmoyant naar mijn smaak, maar de rest van de avond benaderde hij de perfectie. Zo zong hij Im Frühling met een behoorlijke dosis melancholie. Een lang beschouwend lied als Grenzen der Menschheit weet hij schitterend in te delen. Hij neemt wel bijna altijd de hoge opties. Enkel in de eerste frase - "Wenn der uralte Heilige Vater" - duikelt hij in de diepte met voldoende resonantie.

Zijn expressieve mogelijkheden worden volledig uitgebuit in ballades zoals Der Zwerg en Erlkönig. Elk karakter krijgt een eigen stem, van de angstige koningin over de haatdragende dwerg tot de sinistere Erlkönig. Maar ook in schijnbaar vlot wegzingende liederen als Der Schiffer brengt hij reliëf aan door bijvoorbeeld in "Und Tannen erseufzen wie Geistergestöhn" heen en weer te schakelen tussen storm en mysterie.

In Mahlers Wunderhorn-Lieder treedt Julius Drake meer op de voorgrond om orkestrale kleuren uit de piano te halen. Hij slaagt behoorlijk goed om zowel oorlogstrompetten als nachtegalen te evoceren. Maar het is vooral in deze liederen dat Gerald Finley zijn vocale superioriteit tentoonspreidt.

Neem bijvoorbeeld het eerste lied, Der Schildwache Nachtlied. Ook hier hebben we een dialoog tussen twee karakters die het uiterste vraagt van de zanger. Vooral de voorlaatste strofe - "Er ist ein König, er ist ein Kaiser, er führt den Krieg" - nodigt mindere zangers uit om te beginnen brullen. Maar in het geval van Finley blijft hij moeiteloos doorzingen, op geen enkel moment moet hij forceren of had ik de indruk dat hij aan de limiet van zijn stem zat. Daarna volgde een indrukwekkend uitgesponnen decrescendo - "Bleib' mir vom Leib" - om het lied te eindigen met een perfect piano gezongen "Feldwacht".

Ook het laatste lied van de avond is het vermelden waard. Zijn uitvoering van Lob des hohen Verstands is een van de grappigste die ik ooit gehoord heb. Hij beperkt zich niet tot een luid I-A op het einde. Maar als de ezel "zingt", laat hij hem ook balken door alle kleur uit zijn stem te halen en net naast de toon te zingen.

Kortom, dit is het soort liedrecital zoals ik het graag heb... met een zanger die niet gehinderd wordt door vocale of expressieve beperkingen om alle mogelijke interpretatieve ideeën om te zetten.

Publicatie: zondag 13 januari 2013 @ 10:24
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen