ti guarda dal Grande Inquisitor

Les Troyens in Kinepolis

Ter gelegenheid van het Berlioz-jaar ontstonden tien jaar geleden verschillende nieuwe producties van Les Troyens, ook bij de Met. Deze productie wordt nu hernomen en wereldwijd uitgezonden in de cinema. Francesca Zambello heeft er een tijdloze enscenering van gemaakt.

Foto

Les Troyens kan opgedeeld worden in twee grote delen, het eerste deel in Troje en het tweede deel in Carthago. Die tweedeling was ook merkbaar in de uitvoering gisteren. La prise de Troie was slaapverwekkend saai, wat vooral op rekening van de Cassandre van Deborah Voigt kan geschreven worden. Ze zingt weliswaar proper Frans, maar na twee maten was ik al volledig uitgeluisterd op haar totaal gebrek aan vereenzelviging met het personage.

Met Les Troyens à Carthage komen we letterlijk en figuurlijk in een andere wereld terecht. Hier zwaait Didon de plak en door Susan Graham zat ik na twee maten al op het puntje van mijn stoel. In haar openinsscène benadert ze haar hoge noten weliswaar voorzichtig, maar voor de rest is haar vertolking een zeer genuanceerd portret van Didon met als apotheose haar dramatische "Je vais mourir".

Bryan Hymel was een paar jaar geleden al Enée in de Amsterdamse Troyens-productie. Hij liet toen nog een zeer gemengde indruk na. Ondertussen is zijn hoogte een stuk indrukwekkender en stralender geworden, in de laagte zijn er wel nog enige lelijke keelklanken. Maar hij beschikt over de lichtheid en flexibiliteit voor het liefdesduet "Nuit d'ivresse", maar ook over de robuustheid voor "Inutiles regrets".

De kleinere rollen waren ook goed tot degelijk bezet. Paul Appleby was een mooie lyrische Hylas in zijn "Vallon sonore", Kwangchul Youn is een luxebezetting voor Narbal. Karen Cargill sluit qua stemtype goed aan bij dat van Susan Graham, waardoor ze Didon's zus Anna geloofwaardig neerzette.

Publicatie: zondag 6 januari 2013 @ 9:37
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen