ti guarda dal Grande Inquisitor

Jenufa in Istanbul

Je zou het misschien niet meteen verwachten, maar in Istanbul hebben ze ook een operagezelschap met een volledig operaseizoen, dat optreedt in de zaal van het Atatürk Kültür Merkezi op Taksim.

De zaal is akoestisch verre van perfect; vermoedelijk omdat de zaal ook moet dienen voor ballet- en musicalopvoeringen, waardoor een compromis gezocht werd. Kaarten zijn er spotgoedkoop: een eerstecategorieplaats kost nog geen 10 miljoen Turkse Lire, wat overeenkomt met ongeveer 6 euro.

Deze maand staat er Jenufa op het programma. De opera werd opgevoerd in het Turks en met Turkse boventiteling. De overwegend jonge bezetting gaf een meer dan verdienstelijke opvoering ten beste. De Jenufa van Sema Tüzün klonk aanvankelijk wat te licht, maar evolueerde uiteindelijk toch tot een mooie Jenufa. Ari Edirne zong Steva hoofdzakelijk op kracht. Hüseyin Likos was een nogal wisselvallige Laca. Het ene moment klonk hij wat genepen, terwijl hij even later mooie lyrische bogen spande. Maar de scene werd vocaal gedomineerd door de Kostelnicka van Jaklin Çarkçi. Ze is een veel jongere zangeres dan waarmee men deze rol gewoonlijk bezet, waardoor ze niet moet terugvallen op "dramatische inleving" om haar autoriteit kracht bij te zetten... een schitterende vertolking waar mijn nekhaar van ging rechtstaan.

Publicatie: donderdag 8 april 2004 @ 17:59
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen